Ścianka - Secret Sister (2007)



Ścianka powstała w 1994 r. w Trójmieście. Przez pierwsze lata działalności grupa wypracowała styl oparty zasadniczo na klasycznym amerykańskim noise rocku, nasuwającym skojarzenia z Velvet Underground, The Stooges i MC5. Okres ten podsumowała debiutancka płyta "Statek Kosmiczny" wydana w 1998 r. przez niezależne wydawnictwo Biodro Records. Album wywołał furorę zarówno w kręgach muzyki alternatywnej, jak i na rynku oficjalnym. Jego efektem były dwie nominacje do Fryderyków '98, w kategoriach "Debiut roku" i "Alternatywny zespół roku". Na początku 2000 r. Ścianka podpisała kontrakt z BMG Poland, a konkretnie z sublabelem tej firmy Sissy Records, skutkiem czego była wydana w lutym 2001 roku, druga płyta "Dni wiatru". Materiał wywołał swoistą burzę na krajowym rynku muzycznym. Zaskakująco dobra sprzedaż tego zupełnie niekomercyjnego pod wzgledem muzycznym materiału, a także liczne komentarze prasowe spowodowały, że "Dni wiatru" otworzyły drzwi muzyce alternatywnej w wielkich koncernach fonograficznych i w mediach. Niejako kończąc promocje "Dni wiatru" zespół wydał EPkę "Sława", zawierająca osobliwe covery: Sławy Przybylskiej, Deep Purple, The Beatles i Lou Reeda. Równolegle muzycy Ścianki wzięli udział w projekcie Artura Rojka z Myslovitz i Mietalla Walusia z Negatywu, Lenny Valentino.


Białe wakacje

"Ścianka w trakcie koncertowania i zbierania materiału na nową płytę [Pan Planeta] zafundowała swoim słuchaczom małe odejście w rejony jazzu. Niezbyt duże, ponieważ „Secret Sister” trwa nieco ponad 20 minut. Trójmiejska grupa jest znana ze stylistycznych połączeń, właściwie już od pierwszych nagrań, stąd przejście na pole jazzu nie dziwi. Nie dziwi tym bardziej pomysł na stworzenie otoczki, jakoby muzyka znajdująca się na tej EPce, była ścieżką dźwiękową do starego, czarno-białego filmu „Mroczny ślad przeszłości” z 1964 roku, którego kopii nie sposób nigdzie odnaleźć. Ścianka nie raz sprawdzała się przy muzyce filmowej, grając jako taperzy do niemych filmów na niejednym festiwalu filmowym. Muzyka na „Secret sister” rozwija się stopniowo, odsłaniając kolejne przygody głównej bohaterki filmu, Suzanne. Tak więc od utworu tytułowego, słychać jak bohaterka wybiera się na zakupy, idzie na bal lub jedzie samochodem, aż do momentu gdy dochodzi do morderstwa. Gdy trzeba, Ścianka gra nieco spokojniej („Jasmine Girl”) lub nawet wprowadza grozę, stopniując narastające napięcie („Monica Found Death”). W innych momentach bardziej improwizuje, przywołując muzycznie perypetie bohaterki.


Ścianka Quintet - Secret Sister

To pierwsza płyta w nowym składzie, gdzie z Cieślakiem i Kowalczykiem gra Michał Biela ze szczecińskiego Kristen. Oprócz nich w nagraniach wziął również udział grający na trąbce Tomasz Ziętek z Pink Freud i Ireneusz Wojtczak na flecie. Z tego względu płyta jest sygnowana jako Ścianka Quintet. Chociaż nie jest to pełny popis muzyków, bez rozszalałych, hipnotyzujących dźwięków, które można było usłyszeć na „Panu Planecie”, to jest z pewnością ciekawą propozycją dla wielbicieli formacji, jednak z większą niecierpliwością czekam na kolejną długogrającą płytę. „Secret Sister” traktuję zaś jako chwilowy odskok od prezentowanej stylistyki (sami muzycy przyznają się, że powstał właściwie dla zabawy), chociaż tak naprawdę w wypadku Ścianki trudno powiedzieć w którym kierunku ta stylistyka będzie podążać… (Jakub Knera)"

Ścianka was created in November ’94 by Maciej Cieślak, Wojciech Michałowski and Arkady Kowalczyk. As trio, beginner Ścianka shyly tried to conquer alternative music market. Ścianka always plays its own style. For people, who love stereotypes, Ścianka’s style is hard to name it. Journalist invention is really interesting. They called it „post - fuckin’avant - hendrix’grunge - noise - rock”. In ’96 the group was joined by a wonderful musician – Jacek Lachowicz.

Buy it

link in comments

2 komentarze:

    Serpent.pl