Korai Orom - 1997


Korai Öröm powstał w 1994 r. Od tego czasu wydali 8 płyt. Oprócz tego koncertowali w licznych miastach i na licznych festiwalach w kraju i za granicą, komponowali muzykę do sztuk teatralnych a także do filmów. Styl grupy mieści się w kategoriach ambientu, miejskiej muzyki ludowej połączonej z psychodelicznym etno, muzyki progresywnej lat 90 oraz action music. Koncerty zespołu to widowiska typu światło-dźwięk. Publiczność podczas koncertów jest częścią żywej akcji, przeżywając intensywne doświadczenie tu i teraz.



Cechą charakterystyczną zespołu jest muzyka z elementami improwizacji, nieprzeciętna atmosfera, zmieniająca się z koncertu na koncert i niepowtarzalne efekty specjalne (videomix, projekcje slajdów i pokazy świetlne). Amerykańskie czasopismo muzyczne Wayside Music napisało: "Niewątpliwie wykreowali swój własny styl... Prawdopodobnie jest to najlepsza psychodeliczna grupa w Europie". "Tradycje medytacji z Dalekiego Wschodu mieszają się w niej z anglosaskim rockiem psychodelicznym, arabskie, afrykańskie i australijskie motywy folklorystyczne z kulturą cybernetyczną. Jest to muzyka barwna, jednocześnie spójna, dopracowana do ostatniego szczegółu, precyzyjna — na światowym poziomie."


Live

Imagine a more organic-sounding Ozric Tentacles where the electronics, synths and drum machines are replaced by a didgeridoo, the occasional chant and lots of percussion. This tripped-out Budapest outfit comprises a dozen or so musicians whose albums consist of improvised material recorded on stage and then remixed in the studio. They are known for their dynamic live concerts (often in unusual places such as around swimming pools or in the great outdoors) accompanied by video projections. Their Santana-like percussion and wicked, trance-like grooves actually make their music quite danceable. In the words of one of their founding members, Emil Biljarszki: “…(our) CD’s are good but sterile, better to come to our concerts and let’s feel together that things, which happen from themselves and make us stay alive.”


Black & White (directed and camera by Komjáthy Ferenc)

Unfortunately, the band never title any of their albums or even their album tracks, which makes it difficult to refer to any of them individually. A general description would be long-flowing, cosmic space-rock jams with hypnotic atmospheres and superb percussion, with bits of trumpet and flute added on. The fusion-like atmosphere, the blend of Eastern and jazz influences and the constant interplay between burning guitar leads, synths and bass all make for an exhilirating listening experience which fans of Ozric Tentacles can’t fail to appreciate... (progarchives)

photo by ld50

link in comments

1 komentarz:

    Serpent.pl