Transkapela - Over The Village (2006)



Transkapela to artystyczne zamierzenie czwórki muzyków działających wielopłaszczyznowo na gruncie muzyki tradycyjnej, poszukujących dla niej nowych znaczeń i miejsca we współczesności.

Nasze poszukiwania muzyczne dotyczą muzyki tradycyjnej wielu obszarów kulturowych: Małopolska, Galicja, Bukowina, Huculszczyzna, Maramuresz, Siedmiogród, w której pomimo zewnętrznych, formalnych różnic próbujemy odnajdywać wspólne pierwiastki i docierać do jej głębi i wartości ponadczasowych. Muzyka źródłowa stanowi dla nas inspirację dla własnych nowych aranżacji i kompozycji. Próbujemy naszą muzykę kształtować nie poprzez naśladownictwo, a twórcze korzystanie z tradycyjnych wzorców.

Źródłem inspiracji dla muzyki Transkapeli jest żydowska kultura muzyczna obszaru Karpat, obejmującego tereny Polski, Ukrainy, Słowacji, Rumunii i Węgier. Górski łańcuch Karpat jest tu motywem wiążącym różnorodne wątki muzyczne przez wieki kształtowane przez wiele grup etnicznych (Polacy, Żydzi, Rumuni, Ukraińcy, Słowacy, Ormianie, Cyganie, Niemcy, Węgrzy) i wiele religii (katolicyzm, prawosławie, grekokatolicyzm, judaizm, protestantyzm). Karpaty do dziś są mozaiką kulturową będącą ostoją tradycyjnego, zgodnego z naturą stylu życia, opartego na zmaganiu się z górskim żywiołem i czerpaniu z jego piękna.

Inspiruje nas muzyka wędrownych kapel żydowskich z przełomu XIX i XX, którą znamy z nagrań archiwalnych i zapisów nutowych. Jest to muzyka wiejska i muzyka małych miasteczek, która wykształciła swój bardzo charakterystyczny styl czerpiąc wiele elementów z kultur ją otaczających, na które jednocześnie wywierała silny wpływ.



Muzyka żydowskich kapel na całej linii Karpat to muzyka będąca medium interkulturowości tak charakterystycznej dla tego obszaru. To muzyka grana przez Żydów dla Żydów, ale również na huculskich weselach, w bukowińskich karczmach czy na polskich jarmarkach. To muzyka tworzona pod wpływem kultur krajów diaspory, gdzie muzyka była płaszczyzną spotkania, wymiany, przenikania, zawierając w sobie pierwiastek uniwersalny dla wszystkich zrozumiały i bliski. To muzyka niosąca historię, historię o czasach wieloletniego zadomowienia pokoleń Żydów tym terenie i wspólnej egzystencji z nieżydowskimi sąsiadami. (Materiał własny zespołu)

Ewa Wasilewska – skrzypce
Maciej Filipczuk – skrzypce, vioara cu guarna
Robert Wasilewski – cymbały, altówka, flety pasterskie, kaval
Piotr Pniewski – wiolonczela, bęben, gordon
gościnnie - Michał Tomaszczyk - puzon



"Over the Village" is an exploration into the world of the travelling klezmer musicians of the Carpathian mountains. Jewish artists who played on weddings, religious holidays and other festivities. It had been -- and still is -- a multic-cultural world: there were not only Jewish villages but also Bukovina highlanders, Hutsuls, Gypsies, Polish, Romanians, Hungarians, and many more. The Polish quartet Transkapela is digging into the music that had been played in the 19th and 20th century and is playing in the style of those bands that are lost and long forgotten: Ewa Wasilewska (violin, mazanki, i.e. a little fiddle), Maciej Filipczuk (violin, fiddle with trumpet, guitar, zongura, i.e. a Transsylvanian guitar), Robert Wasilewski (hammered dulcimer, viola, shepherd?s pipes, jew?s harp, guitar, zongura), Piotr Pniewski (cello, double bass, drum). The latter also plays the gardon, i.e. a stringed percussion instrument. Its shape resembles a cello. Three strings tuned to the same tone are hammered with a stick, while a fourth is plucked so that it recoils on the finger board. The travelling Jewish musicians have disappeared from the Carpathian scenery, however, Transkapela is able to beautifully revive the sights, sounds and ways of yore. (osns.ids-services)

link in comments

3 komentarze:

  1. Anonimowy3/3/09

    Hej! na "liście płac", którą cytujesz, zabrakło jeszcze Marysi Natanson (skrzypce i śpiew - cudny głos, znasz ją z "Lem Agination" Mikołajów). Udziela się gościnnie w paru utworach, choć nie ma jej w podstawowym składzie.
    Warto też zainteresować się innym projektem Maćka Filipczuka - MetaMuzyka (www.myspace.com/metamuzyka). To wspólna sesja z muzykami Robotobiboka oparta na materiale mistrza Ś.P. Kazimierza Meto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za komentarz. Marysię znam oczywiście z Orkiestry i dziękuję za uzupełnienie informacji o płycie Transkapeli. Temu właśnie m.in służą komenatrze - uzupełnieniom. opiniom etc. Co do MetaMuzyki to znam jej fragmenty, ale - tak od serca - to jakoś nie przekonuje mnie ten projekt. Wolę jednak posłuchać "rootsowego" Kazimierza Meto, Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń

    Serpent.pl