Budyń - Baset. Dublin One Way (2008)



Solowy projekt Jacka Szymkiewicza powstał we współpracy ze Sprawcami Rzepaku, czyli Olą Rzepką z Katowic i Darkiem Sprawką z Łodzi. Krążek został nagrany u Maćka Cieślaka, razem z Jarkiem Kozłowskim (Pogodno, Mitch & Mitch) i Michałem Bielą (Kristen, Ścianka). Na tym krążku jest absolutnie wszystko: rock’n'roll, hip-hop, jazz, elektronika i dużo dźwiękowych eksperymentów. A wszystko to z niepowtarzalnymi tekstami Budynia.

“Baset”, tak jak i poprzedni solowy “Kilof”, wydaje się trochę bardziej refleksyjny od tego, co tworzy Pogodno. Mniej tu wesołych piosenek, więcej smutnych i gorzkich przemyśleń, aczkolwiek podanych w dosyć “niepoważnym” sosie. Czasem robi się rockowo i ostro (”Billy”, “Tak i nie”), najczęściej jest raczej melancholijnie.

W kawałku “Owoce” słyszymy: “Piosenki są jak rośliny, mogą być jak kwiaty cięte albo jak drzewo, które zapuszcza korzenie w twojej głowie”. I coś w tym jest. Piosenki Budynia zdecydowanie zapuszczają korzenie i nie dają o sobie zapomnieć. Szymkiewiczowi udaje się to, co u innych brzmi zazwyczaj topornie i pompatycznie - przekazuje jakąś życiową prawdę, ale tak lekko i mimochodem, że świetnie się tego słucha. Mamy więc teksty o: Bogu (”widziałem Boga (…) tylko mój Boże przecież to nie był Bóg, bo to był potwór, sami go wyhodowaliśmy, spaśliśmy modlitwami”), i o nas samych (”jak to jest, że gdy już co chcemy mamy to się zapychamy”). Są też kompozycje czysto instrumentalne (”Chciałem pomyśleć o kolejności”) - fajnie jazzujące, z nieco “ściankowymi” szumami.

Słuchowisko "Dublin.One Way" Krzysztofa Czeczota dotyka ważkiego, często bolesnego tematu emigracji zarobkowej Polaków. To opowieść o losach Polaka, który może był, może jest, a może będzie szukał pracy w Irlandii. Główny bohater - Kris (w tej roli Krzysztof Czeczot) ma żonę i dwie córki. Miał, ma, chce mieć pracę. Raczej w Dublinie niż w Szczecinie. Wyjeżdża. Jak Ty, albo dziesiątki Twoich znajomych. Co go czeka? Zostanie czy wróci do domu? Nowatorską realizację teatru radia nagrodzono w 2008 r. za reżyserię i dźwięk podczas Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie. Została także nominowana do prestiżowego konkursu mediów Prix Europa 2008. Ścieżkę dźwiękową do “Dublin. One Way” przygotował Budyń.



"...I wanted to create something innovative,something different from traditional realizations" - Krzysztof Czeczot (radio play author)

Kris is of your age. He may be a bit older or younger - it doesn't matter. Kris has got a wife and two daughters. Just like you. Maybe like someone of your friends - doesn't matter. Kris had-has-wants to have a job. Dublin's better than Szczecin - so he leaves. Just like you or someone of your friends. It does matter. Absolutely innovative realization of radio theatre; The first play to notice new Polish emigration. Real voices of Szczecin and Dublin streets; Real music New word space.

"It is not about telling a trivial story of a many looking for a job. Job is very important of course, but we have been more interested in presenting people’s relations" - Krzysztof Soska (Radio Szczecin Director)

New quality of radio theatre. "Dublin. One way." is the first radio drama in history of Radio Theatre completly made in Dolby Surround system. I was looking for new space for sound theatre because 99 percent of radio dramas are just more or less sound adaptations of drama or prose. This bores me - it was done already. Picture rules in movies, in sound theatre sound should rule - says Krzysztof Czeczot.

The play uses real voices of Dublin and Szczecin streets and music by Jacek “Budyń” Szymkiewicz (Pogodno), realized by Marcin Borys. Grzegorz Skalski created multimedia visualisation of the radio drama especialy for the premiere of Dublin. One Way. The play includes several records form Jacek “Budyń” Szymkiewicz's latest album “Baset” the premiere of which was held on February 7 alongside with the radio drama. “Budyń” is extremely imaginative and his help during the work is remarkable - says the director. Marcin Borys, an independent music producer participating in the creation of the latest album by Katarzyna Nosowska “UniSexBlues”, is a sound engineer. Czeczot decided to engage Borys, because “he needed someone who not only can stick together records, but also has music imagination and courage.

link in comments

2 komentarze:

    Serpent.pl