Mulatu Astatke - Mulatu Of Ethiopia (1972)



Mulatu Astatke (lub jak piszą Francuzi Astatqé), multiinstrumentalista, dla którego wiodącym instrumentem jest wibrafon, uznawany jest, obok saksofonisty Getachewa Makurya, za najważniejszą postać w dotychczasowej historii etiopskiego jazzu. Aranżer i kompozytor, powszechnie uznawany jest za twórcę Ethio-jazzu, stylu powstałego w wyniku wprowadzenia do post-Davisowskiego dwunastotonowego jazzu modalnego skali pentatonicznej, charakterystycznej dla tradycyjnej muzyki etiopskiej. W latach 50. i 60. ubiegłego wieku w Londynie i Nowym Jorku Astatke uczył się gry na fortepianie, zaś w Bostonie studiował kompozycję w Berklee College of Music, którego zresztą był pierwszym afrykańskim studentem. We wszystkich tych miastach grywał jazz w lokalnych klubach, współpracował z bardziej lub mniej znanymi muzykami, pracował jako aranżer. Po powrocie do kraju, z połączenia elementów jazzu i muzyki latynoskiej z etiopską skalą muzyczną, udało mu się stworzyć coś naprawdę oryginalnego – styl, który swą odmiennością fascynuje również i współcześnie.

Mulatu Astatke był i jest jazzmanem znanym i uznanym – nagrywał i wydawał płyty nie tylko w Etiopii i Stanach Zjednoczonych, ale również i w innych krajach. Ba, jedną z nich zarejestrował dwadzieścia lat temu w Polsce z towarzyszeniem ówczesnej czołówki naszych muzyków, m.in.: Szprota, Szukalskiego, Ścierańskiego i Chrósta. Jednak szeroka popularność zainteresowała się jego twórczością dopiero kilka lat temu. Stało się to za sprawą Jima Jarmuscha, który wykorzystał w „Broken Flowers” kilka nagrań Mulatu zaczerpniętych z wydanej w 1998 przez francuską wytwórnię Buda Music czwartej części serii „Ethiopique”, w całości poświęconej bohaterowi tego tekstu. Opublikowane na tej kompilacji nagrania pochodzą z lat 1969-1974, chronologicznie nie są więc odległe od utworów zawartych na „Mulatu of Ethiopia”. Co więcej, dwie kompozycje pojawiają się na obu albumach, ale choć nagrania utrzymane są w podobnej stylistyce, omawiana płyta ma od utworów znanych z „Broken Flowers” mroczniejszą aurę. Prawdopodobnie odpowiedzialność za owo przyciemnienie barwy spada na elektryczny fortepian, który często brzmi jak przepuszczony przez wah-wah, co nadaje muzyce psychodeliczny charakter. (Tadeusz Kosiek)


 
Mulatu Astatke (surname also spelled Astatqé) is an Ethiopian musician and arranger. He is known as the father of Ethio-jazz. Born in 1943 in the western Ethiopian city of Jimma, Mulatu was musically trained in London, New York City, and Boston, where he was the first African student at Berklee College of Music. He would later combine his jazz and Latin music influences with traditional Ethiopian music.

He has worked with many influential jazz artists such as Duke Ellington during the 1970s. After meeting the Massachusetts-based Either/Orchestra in Addis Ababa in 2004, Mulatu began a collaboration with the band which continues today, with the most recent performances in Scandinavia in summer 2006 & London, New York, Germany, Holland, Glastonbury (UK), Dublin and Toronto in summer 2008. In the autumn of 2008, he collaborated with London-based Psyche-Jazz collective, The Heliocentrics on an album 'Inspiration Information Vol. 3' which included re-workings of his earlier Ethio-Jazz classics with new material by The Heliocentrics and himself. Mulatu's signature instrument is the vibraphone.

In 2005, his music appeared on the soundtrack to the Jim Jarmusch film Broken Flowers. In addition, Volume 4 of the Ethiopiques series is devoted entirely to Mulatu's music. Mulatu has also produced songs for many artists from East Africa, including Mahmoud Ahmed.

Mulatu released a two-disc set to be sold exclusively to passengers of Ethiopian Airlines, with the first disc being a compilation of the different styles from different regions of Ethiopia and the second being studio originals.

In 2007 and 2008, Mulatu completed a Radcliffe Institute Fellowship at Harvard University where he worked on modernizations of traditional Ethiopian instruments and premiered a portion of a new opera, "The Yared Opera. Mulatu also recently served as an Abramowitz Artist-in-Residence at the Massachusetts Institute of Technology in Cambridge, MA. In addition to a lecture and workshops, Mulatu served as an advisor to the MIT Media Lab on creating a modern version of the krar, a traditional Ethiopian instrument, for which he will return to MIT briefly in spring 2009 to check on its progress.

On February 1, 2009, Mulatu Astatke performed at the Luckman Auditorium in Los Angeles with a band including such notable jazz musicians as Bennie Maupin, Azar Lawrence, and Phil Ranelin. (wikipedia)
 
link in comments

1 komentarz:

    Serpent.pl