Master Musicians of Jajouka - Apocalypse Across the Sky (1992)


Jajouka jest prastarą wioską położoną nad długą doliną w górach Rif w północnym Maroku. Jest ona domem Master Musicians of Jajouka (Muzyków-Mistrzów z Jajouki), a na jej terenie znajduje się sanktuarium Sidi Ahmeda Sheikha, który przybył do północnego Maroka w VIII wieku, by szerzyć islam. Rodzina założycieli Master Musicians of Jajouka, Attarowie, podtrzymuje jedną z najstarszych i najbardziej unikatowych tradycji muzycznych na świecie. Muzyka i sekrety Jajouki są przekazywane z ojca na syna od pokoleń, a ich początki według niektórych źródeł sięgają ponad 1300 lat wstecz. Bachir Attar i Master Musicians of Jajouka występują poza Marokiem od 1980 r., kiedy odbyli cieszącą się ogromnym powodzeniem trasę koncertową z poprzednim liderem grupy Hadjem Abdesalamem El Attarem, ojcem Bachira. Wraz z nadejściem nowego tysiąclecia muzycy zaczęli koncertować w Europie, Kanadzie, Hong-Kongu, Maroku i w Stanach Zjednoczonych. W minionym roku Master Musicians of Jajouka zakończyli wysoko ocenianą 2008 Summer Tour of Canada, gdzie zostali uhonorowani nagrodą Prix Minor za swój występ na Le Festival D’ete w Quebeku. Zachodni świat po raz pierwszy usłyszał Masters Musicians of Jajouka na płycie pt. Brian Jones Presents the Pipes of Pan At Jajouka wydanej przez Rolling Stones Records w 1971 r., dwa lata po tragicznej śmierci Jonesa. Muzyka artystów z Jajouki szybko zyskała uznanie pokolenia muzyków i doprowadziła do ważnego nagrania z Ornettem Colemanem na płycie pt. Dancing In Your Head (1973). Następnie Joel Rubin wyprodukował album pt. Master Musicians of Jajouka. Nowe pokolenie zapoznało się z twórczością Bachira Attara i Muzyków-Mistrzów z Jajouki dzięki albumowi Rolling Stonesów pt. Steel Wheel (1989). W 1992 r. marokańska grupa wydała album Acopolypse Across the Sky, wyprodukowany przez Billa Laswella. Podczas trasy koncertowej w 1995 r. muzycy nagrali album pt. Jajouka Between The Mountains w Real World Studios Petera Gabriela. W 2000 r. Talvin Singh przedstawił twórczość Muzyków-Mistrzów z Jajouki i Bachira Attara całkiem nowej publiczności, łącząc ją z elektroniką na płycie pt. The Master Musicians of Jajouka featuring Bachir Attar. Jako artysta solowy Bachir Attar nagrywał i koncertował z wieloma artystami, m.in. z Maceo Parkerem, grupami The Rolling Stones i Critters Buggin’, Steve’em Laceyem, Deborah Harry, Ornettem Colemanem i Lee Ronaldo z grupy Sonic Youth. Attar współpracował także z cenionym improwizatorem Elliotem Sharpem na płycie Bachir Attar In New York oraz podczas ich wspólnej trasy koncertowej w 1988 r. Attar nagrał też z Billem Laswellem i Maceo Parkerem album The Next Dream (1992). (eventim)



Master Musicians of Jajouka is a group led by Bachir Attar, from the village of Jajouka near Ksar-el-Kebir in the Ahl Srif mountains in the southern Rif Mountains of northern Morocco.

Jajouka is an ancient village perched above a long valley in the blue Djebala foothills of the Rif Mountains in Northern Morocco, home to the Master Musicians of Jajouka as well as the Sanctuary of Saint Sidi Ahmed Sheikh, who was a Muslim missionary, teacher of Moulay Abdesalem "The Patron Saint of Morocco", and whose spiritual energy is closely tied with the village and its music. Most people who live in Jajouka are members of the Ahl Sherif tribe, which means "the Saintly." The Attar clan of Jajouka is the founding family of the village and keepers of one of the oldest surviving musical traditions. The music and secrets of Jajouka have been passed down through generations from father to son, by some accounts for as long as 4000 years. The musicians of Jajouka are taught from early childhood a complex music which is unique to Jajouka. After many years of dedicated training, the musicians finally become Malims or Masters. They possess baraka, the blessing of Allah, which gives them the power to heal, and the endurance required to play some of the most intense and complex music around.

For centuries, the Master Musicians of Jajouka were employed by the Kingdom of Morocco as the royal musicians of the sultans. They had special papers detailing their rights as privileged citizens which allowed them to remain the royal musicians for many rulers - even through French, English and up to Spanish colonization. Throughout that time, the Master Musicians would still continue to play in and around Jajouka at weddings, Moussems (local music festivals centered around a saint), and for holidays such as the Aid El Kebir. Supported locally by farmers throughout the Djebala, the musicians were allowed to take an annual tithe from their crops, a privilege they held until the early twentieth century.



The first recordings by the Master Musicians of Jajouka who were led by Bachir Attar’s father, Hadj Abdessalem Attar, included recordings with Brian Jones (Brian Jones Presents the Pipes of Pan at Jajouka, 1971 AFM/1995 Point Music), Joel Rubiner (The Master Musicians of Jajouka, Adelphi), and Ornette Coleman (Dancing in Your Head).

Led today by Bachir Attar, these are the Master Musicians of Jajouka recognized by the Kingdom of Morocco. The younger generation of our legendary group recorded under the names "Master Musicians of Jajouka" and "Master Musicians of Jajouka Featuring Bachir Attar" with The Rolling Stones (Steel Wheels, 1989), Bill Laswell (Apocalypse Across the Sky, Axiom Records, 1992), Tchad Blake (Jajouka Between the Mountains, WOMAD/Real World Records, 1996), Talvin Singh (The Master Musicians of Jajouka Featuring Bachir Attar, Point Music, 2000), Lee Ranaldo (Crossing Border Fest, The Hague, 2003), Bernardo Bertolucci (The Sheltering Sky film soundtrack), Nicholas Roeg (Bad Timing film soundtrack), and others.

Bachir Attar has recorded with artists such as Elliott Sharp, Maceo Parker, Ginger Baker and Deborah Harry. The Master Musicians of Jajouka and Bachir have also toured with the artists Ornette Coleman, Steve Lacy and Critters Buggin. (wikipedia)

link in comments

1 komentarz:

    Serpent.pl