The Cracow Klezmer Band - Sanatorium Under the Sign of the Hourglass: A Tribute to Bruno Schulz (2005)


The Cracow Klezmer Band to jedna z najbardziej namiętnych, wirtuozerskich i twórczych grup renesansu muzyki żydowskiej. Z płyty na płytę - coraz lepsza. Na czwartym albumie dla Tzadika CKB wraz z Johnem Zornem odmalowują surrealistyczne wizje nawiązujące do twórczości Brunona Schulza - polskiego pisarza żydowskiego pochodzenia - którego grafika i literatura nie przestają fascynować i zdumiewać świata. Łącząc nostalgię za przeszłością ze specyficznym spojrzeniem na teraźniejszość, sugestywne i liryczne kompozycje Zorna idealnie współgrają z błyskotliwymi aranżacjami Jarka Bestera oddając niezwykłą zmysłowość literackich fantazji Schulza. Prezentując w dwóch utworach piękną wokalistkę Grażynę Auguścik "Sanatorium pod klepsydrą" jest płytą pełną porywających rytmów, ożywczego liryzmu, ścisłych struktur, zmiennych nastrojów i oszołamiających kolorów - hołdem złożonym jednemu z najbardziej tajemniczych i zapoznanych geniuszy, jakich wydał świat. To płyta, do której będziecie często powracać. (serpent)


The Cracow Klezmer Band was a Polish quartet formed by accordionist and composer Jarosław Bester in 1997. Its sound was different from what most people consider to be klezmer — instead of danceable versions of traditional Yiddish songs, and free-form fantasies and laments, the Cracow Klezmer Band instead played often dark and brooding but soulful and dynamic original virtuoso compositions in the klezmer form. Some songs could be considered dance pieces, but there were none of the traditional Bulgars, Freylekhs or Horas.

They also imitated non-musical sounds using their instruments — for example, the sound of a creaking ship or a distant crying bird; this actually has a long tradition in klezmer music.

In January 2007, The Cracow Klezmer Band stopped functioning and was replaced by a new band, the Bester Quartet, with the same line-up. (wikipedia)

The Cracow Klezmer Band is one of the most passionate, virtuosic and creative bands in the New Jewish Renaissance and with each new release they just keep getting better and better. For their fourth CD on Tzadik they collaborate with John Zorn to paint a surreal vision of the work of Polish writer Bruno Schulz, whose art and stories continue to fascinate and perplex the world. Zorn's evocative compositions and Jarek Bester's sparkling arrangements blend perfectly, capturing the lyrical fantasy of Schulz's expressive symbolism. Featuring beautiful vocalist Grazyna Auguscik on two tracks, Sanatorium Under the Sign of the Hourglass is a CD of driving rhythms, soaring lyricism, textures, moods and fantastic colors that you will return to again and again. (tzadik)

2 komentarze:

    Serpent.pl