Od rocka garażowego do punk rocka - ewolucja gitarowego jazgotu: Część II


Rock garażowy nigdy nie nabrałby jednak prawdziwych kolorów, gdyby nie mały label Soma Records z Minneapolis (środkowy zachód Stanow Zjednoczonych), który założony został w 1957 przez braci Amosa i Daniela Heilichera. Bracia wypuszczali z początku każdy rodzaj muzyki, który sie nawinął dysponując studiem nagraniowym Kay Bank, ale głownie single 7" lokalnych grup rockabilly tj. The Fendermen. Kawałek zespołu - Mule Skinner Blues, skończył w 1962 na #3 miejscu Listy Billboardu.

The Fendermen (1962)

Przełomem okazało sie dla Somy przejęcie dystrybucji nad kultowym wydawnictwem surf/garażowej grupy The Trashmen: Surfin' Bird / King Of The Surf w grudniu 1963 - nagranym dla Garrett records - który poszybował wysoko na amerykańskich listach przebojów i przyniósł braciom sporo kasy. Należy zwrócić uwagę szczególnie na King Of The Surf, który jest idealnym przykładem ewolucji surfowego brzmienia w stronę rocka garażowego z charakterystycznymi chórkami w refrenie i uproszczeniem surfowej aranżacji gitarowej. Recenzję pierwszej płyty zespołu - wydanej w styczniu 1964 - znajdziecie oczywiście na naszym blogu.

The Trashmen (12/1963)

Pomimo tego, że Amos Heilicher wygłaszał w tym samym czasie absurdalne, psujące biznes opinie na temat swoich zespołów, inne talenty ciągnęły pod sztandary Somy. Wśród nich był zespół The Gestures z Mankato, w stanie Minnesota, który w październiku 1964 wydał dla labela fantastycznego singla Run, Run, Run / It Seems To Me. Strona A wylądowała ostatecznie na #44 miejscu Listy Billboardu i jest dzisiaj traktowana jako wielki klasyk!

The Gestures (10/1964)

0 komentarze:

Prześlij komentarz

    Serpent.pl