The Chantays – Pipeline (1963)



[EN]

The Chantays have started off around early 1962 as a bunch of music-loving kids from Santa Ana High School in Orange County – they were 17 at the time and embraced instrumental r'n'b as well as new surf fever. Initial line-up consisted of Bob Marshall (electric piano), Warren Waters (bass), Bob Spickard (lead guitar), Brian Carman (vocals, guitar), Bob Welsh (drums) and Jim Frias (saxophone). But when band's majority figured out one day that brass arrangement was becoming disposable for surf, replaced by loud and heavy sound of Fender, Jim Frias was asked to leave (he founded another group very soon – The Nocturnes).

The Chantays were discovered by KFXM radio DJ during a local battle of the bands in San Bernardino, who promised to manage the group and promptly booked them a recording studio. The boys entered it in summer of 1962 and they came up with one of the most important surf compositions ever made – Liberty's Whip (inspired by John Ford's The Man Who Shot Liberty Valance). But the title soon has changed due to Hollow Days – a surf picture, which just rolled through Californian theaters. The Chantays finally settled on Pipeline in honor of Hawaiian reef break off Ehukai Beach on Oahu's North Shore. This was pulled from surfing dictionary and referred to a massive water tunnel created by a curling wave, loved by surfers to shoot into.

Their piece was initially side B of the single, but became a massive national hit in May 1963 hitting #4 on Billboard List. Eventually group was stuffed into the small studio of Downey Records, where Pipeline album was cut, which got released around June/July. The Chantays were also pushed to rerecord their hit. It was a first international success of emerging Californian surf scene, which brought a lot of serious players to the playground – moguls from big recording companies figured that it can be exploited. Soon surf groups were blooming in such states as Colorado or Minnesota. Pipeline was the official surf anthem!



The Chantays' only album opens with Pipeline itself – a beautiful example of a dialogue between Stratocaster and an electric piano, which was rarely used by surf bands as a solo instrument. Guitar sound is obviously supported by mythical Fender Reverb Unit (big box, which gave you this unique sustain). Another great track is El Conquistador on side B, inspired apparently by Mexican music scale, but with plenty of heavy reverb. It's hard to overlook Latino influences on classic surf sound. Thundering staccato is a great appeal of Blunderbus – wild, upbeat, r'n'b rooted instrumental showdown. Covers are not plenty – as it happened with many later surf bands – but we get two brilliant pieces anyway: country and western classic Riders In The Sky and Last Night (The Mar-Keys). A truly glorious record!

[PL]

Historia The Chantays zaczyna się na początku 1962 w szkole średniej Santa Ana, w Orange County, gdzie 17-letnia wówczas szóstka muzyków zarażona została nową, surfową gorączką. Szóstkę tą stanowili Bob Marshall (pianino elektryczne), Warren Waters (gitara basowa), Bob Spickard (gitara prowadząca), Brian Carman (wokale, gitara), Bob Welsh (perkusja) oraz Jim Frias (saksofon). Gdy grupa zorientowała się jednak, że gitara elektryczna zaczyna wypierać instrumenty dęte w surfowych aranżacjach i staje się samowystarczalnym instrumentem, Jim Frias został poproszony o opuszczenie zespołu (wkrótce założył on kolejny band – The Nocturnes).

Na lokalnej potańcówce w San Bernardino zespół został wypatrzony przez didżeja stacji KFXM, który zaoferował im swoje usługi menadżerskie. To wprowadziło The Chantays do studia latem 1962, gdzie chłopcy zaczęli pracę nad swoim pierwszym single Liberty's Whip (zainspirowani przez słynny western Johna Forda, Człowiek który zabił Liberty Valance'a). Wtedy na ekrany wszedł jednak jeden z pierwszych filmów surfowych, Hollow Days, który sprawił, że tytuł został zmieniony na Pipeline w hołdzie dla rafy koralowej w pobliżu plaży Ehukai, na Hawajach. Ta "tuba" odnosiła się do ogromnego tunelu tworzonego przez wzburzone fale oceanu, w środek którego wbijali się surferzy.

Kawałek był tak naprawdę stroną B singla, ale w maju 1963 stał się ogólnonarodowym przebojem lądując na #4 miejscu listy Billboardu. Grupa została wepchnięte do małego studia Downey Records, gdzie szybko wyprodukowała cały album nazwany po prostu Pipeline, wydany w czerwcu/lipcu tego samego roku. The Chantays nagrali na jego potrzeby drugą wersję swojego zabójczego kawałka. Był to pierwszy, międzynarodowy sukces rosnącej w Kalifornii sceny surfowej, który uświadomił wielu dużym wytwórniom, jakim potencjałem dysponuje ta muzyka. Wkrótce surfowe grupy wykwitały w tak bardzo oddalonych od morza stanach, jak Colorado czy Minnesota. Pipeline był oficjalną wizytówką stylu!



Jedyny album The Chantays otwiera oczywiście sam Pipeline – piękny przykład dialogu Stratocastera i elektrycznego pianina, które było instrumentem praktycznie nieużywanym przez grupy surfowe jako instrument solowy. Kawałek robi oczywiście użytek z legendarnego Fender Reverb Unit (wielkiego pudła, dającego charakterystyczne podtrzymanie dźwięku). Następnym fantastycznym kawałkiem jest El Conquistador na stronie B, zainspirowany tradycyjną skalą meksykańską, ale z morzem obowiązkowego sustainu... nie da się oczywiście przecenić wpływów muzyki latynoskiej na old skulowe brzmienie surfowe. Brawurowe staccato możemy z kolei usłyszeć na Blunderbus – dzikiej, upbeatowej kompozycji, zainspirowanej przez klasyczny r'n'b. Płyta zawiera także dwie genialne wersje popularnych w Kalifornii kompozycji instrumentalnych: country-westernowej Riders In The Sky oraz Last Night (hitu The Mar-Keys). Pozycja kanoniczna!

2 komentarze:

  1. Great record! I really love surf music, so thanks for uploading this!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yeah, no problem. I'm heading towards surf bigtime on this blog, so expect more reviews/uploads pretty soon.

      Usuń

    Serpent.pl