Our Blog

Albert Ayler - New York Eye and Ear Control (1965)


"Something of a missing link between Ornette Coleman’s “Free Jazz” and John Coltrane’s “Ascension,” this recording is superior to those performances in its freer, truly group-oriented format, with no specified soloists and accompanists. Joined by the trumpeter and cornetist Don Cherry, the saxophonist John Tchicai, and the trombonist Roswell Rudd, as well as by Peacock and Murray, Ayler guides the group through the powerful authority of his playing; the riotous revelry joins the joy of New Orleans traditions to the urbane furies of the day." - Richard Brody, The New Yorker

"Ayler's wide-vibrato wail, gutbucket honks and folksy abstractions are all here, but they're constantly goading and commented on by Tchicai's slinky repetition, Rudd's braying tailgate and Cherry's darting bebop shards." - Clifford Allen, All About Jazz

New York Eye and Ear Control – album nagrany przez sekstet w składzie Albert Ayler, Don Cherry, John Tchicai, Roswell Rudd, Gary Peacock i Sunny Murray. Został nagrany i wydany przez firmę ESP-Disk w 1964 r. Jest przykładem zbiorowej improwizacji. Album został nagrany w kilka dni po nagraniu przełomowego Spiritual Unity i tuż przed odlotem tria Aylera z dodanym Donem Cherrym na tournée po Europie. Trzon zespołu stanowiło Albert Ayler Trio.

Płyta została nagrana w prywatnym mieszkaniu pisarza i poety Paula Hainesa w Nowym Jorku jako ilustracja dźwiękowa dla filmu Michaela Snowa pod tytułem New York Eye and Ear Control. Została ona nagrana jeszcze przed zrobieniem filmu. Film ostatecznie trwał 34 minuty.

Chociaż na stronie 1 albumu winylowego znajdują się dwa utwory, to pierwszy płynnie przechodzi w drugi. Zarówno AY jak i ITT zawierają temat z "Holy Holy".

Niska ocena płyty wniknęła głównie z niepewności Tchicaia i Rudda, którzy zapewne po raz pierwszy musieli grać bez podążania za wiodącym rytmem i nie potrafili się odnaleźć. Znakomicie natomiast wypadł Don Cherry, który udał się z triem do Europy.

Chociaż Albert Ayler nie figuruje jako autor tego albumu, w dyskografii europejskiej i amerykańskiej z reguły jest wliczany do dyskografii Aylera. Japończycy zaliczają go do dyskografii Sunny'ego Murraya.

Na liście najlepszych albumów jazzowych Piera Scaruffiego, autora A History of Jazz Music album ten zajął 4 miejsce na liście albumów 1964 roku. W najlepszych albumach dekady lat 60. – na miejscu 19 (na 70)

Albert Ayler – saksofon tenorowy
Don Cherry – trąbka
John Tchicai – saksofon altowy
Roswell Rudd – puzon
Gary Peacock – kontrabas
Sunny Murray – perkusja

New York Eye and Ear Control is an album of group improvisations recorded by an augmented version of Albert Ayler's group to provide the soundtrack for Michael Snow's film of the same name.

Critics have compared it with the key free jazz recordings: Ornette Coleman's earlier Free Jazz and John Coltrane's subsequent Ascension. John Litweiler regards it favourably in comparison because of its "free motion of tempo (often slow, usually fast); of ensemble density (players enter and depart at will); of linear movement".

Ekkehard Jost places it in the same company and comments on "extraordinarily intensive give-and-take by the musicians" and "a breadth of variation and differentiation on all musical levels".

The Savage Saints Designed by Templateism | Blogger Templates Copyright © 2014

Autor obrazów szablonu: richcano. Obsługiwane przez usługę Blogger.