Gwinciński / Richter / Skolik - Jupiter, Urizen, Wernyhora, Trungpa (1998)


Tomasz Gwinciński (ur. 15 stycznia 1963 w Bydgoszczy) – polski muzyk: gitarzysta, perkusista, kompozytor filmowy i teatralny; scenarzysta i reżyser filmowy. Lider grup Henryk Brodaty, Trytony, Maestro Trytony, NonLinear Ensamble i in. Współtworzył tzw. scenę yassową m.in. z Tymonem Tymańskim, Jerzym Mazzollem i Mikołajem Trzaską. Związany z działalnoscią bydgoskiego klubu Mózg. Od 2004 współpracuje z reżyserem Pawłem Passinim, a od 2008 także z Wojciechem Kościelniakiem. Jest członkiem Akademii Fonograficznej w Sekcji Muzyki Jazzowej.

Artur Skolik - Perkusista jazzowy, kompozytor. Na stałe współpracuje z zespołem Graal, trębacza Ziuta Gralaka. Nagrał z nim 4 płyty: „Graal 1”, „Graal 2”, „Truskawki”, „Graal – muzyka do filmu Łukasza Wylężałka „Darmozjad polski”. Prowadzi swój własny zespół Checkmate, z którym zrealizował 2 płyty „Checkmate” i „Mirror Gambit” Przez kilka lat był perkusistą Stanisława Soyki z którym nagrał 2 płyty „Nr. 17” i „Live Pstrąg Zakopane”. Koncertuje z Joachimem Menclem w zespołach: jmTrio i Mencel, Logan, Skolik, Jerzym Milianem w zespole „Sticks Quintet”. Grał z Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem, Tomaszem Szukalskim, Mietkiem Szcześniakiem, Lorą Szafran i wieloma innymi. 

Loco jest z pochodzenia Niemcem. W swoim muzycznym życiu grał bluesa, jazz i rocka. Na niemieckiej scenie muzycznej występował m.in. z legendarnym zespołem Embryo, jazz-rockowym Missus Beastley (lata 70.), blues-rockowym B.A.M. oraz L. Richter Agreement. W końcu lat 80. z grupą L. Richter Agreements przyjechał do Polski na wspólne koncerty z Tie Breakiem. Tak mu się w Częstochowie spodobało, że mieszka tu od kilkunastu lat. Mówił, że urzekła go bezinteresowność naszych muzyków i ich konsekwentne dążenie artystyczne. Koncertował z Tie Breakiem, ale też skupił wokół siebie - oraz perkusisty Czesława Łęka, już nieżyjącego - grupę młodzieży. Zaczęli grać rocka sięgającego korzeniami lat 70. i wzbogacanego bałkańskimi rytmami (było to na długo przed polską karierą Gorana Bregovicia). Przy pracy w tamtych składach niemiecki muzyk okazał się multiinstrumentalistą: grał na gitarze, ale też na basie, perkusji, klawiszach, zdarzało mu się sięgać po akordeon, a pewnie i inne instrumenty. Na próbach i koncertach widać było, że muzyka jest jego całym światem, a wydobywanie dźwięków z instrumentów - największą radością. Efektem tamtych poszukiwań był działający jeszcze do niedawna zespół De Fakty. Później zawiązał się oryginalny skład T.A.J.K.A - istniejący nadal. Poza tym Loco Richter jest w kontakcie z Tie Break i jego członkami, gra w Graalu Antoniego „Ziuta” Gralaka, przez sześć lat był gitarzystą zespołu Stanisława Soyki. I chętnie udzielał się w rozmaitych projektach - oczywiście odpowiadających jego poglądom estetycznym. (lastfm)


This is an amazing album, which is now available for download on several sites. It's a kind of guitar jazz instrumental music, reminiscent of Pink Floyd in the early post-Barrett period, with long, spacious and rhythmic relatively simple structures full of intrinsic tension and high quality instrumental touches and sounds, creating an eery, gloomy, hypnotic atmosphere. Jazz would not be a correct qualifier, but neither are rock nor fusion. The overall result is highly unusual, compelling and entrancing. With Tomasz Gwinciński on guitar and banjo, Loco Richter on bass guitar and B-3 organ, Arkadiusz Skolik on drums, xylophone, and with on some tracks Renata Suchodolska on cello and Tomasz Mucha on violin. This music is not about instrumental prowess, or clever harmonic development, rhythmic subtleties, or even about melody : it's all about atmosphere and mood, created over long repetitive rhythms, building a gloomy, sometimes melancholy tension with instrumental accents and shadings. Throughout the album the musicians keep their creative and unique approach to music, even if all tracks are different and by themselves of interest. Hypnotic and entrancing - I find no other words for it. (freejazzblog)

2 komentarze:

  1. Another winner! Thank you, Pausts.

    OdpowiedzUsuń
  2. This reminds me of a cross between Medeski Martin & Wood and The Ginger Baker Trio. If you like this album, I would highly suggest that you seek out MM&W (organ, bass, drums) and GBT (Ginger baker-drums, Charlie Haden-bass and Bill Frisell-guitars).

    OdpowiedzUsuń