Our Blog

Ronald Shannon Jackson & The Decoding Society – Nasty (1981)


Ronald Shannon Jackson (ur. 12 stycznia 1940 w Fort Worth) – amerykański perkusista jazzowy.

Styl gry Jacksona zawdzięcza równie wiele tradycji perkusji jazzowej, co muzyce orkiestr wojskowych. Jest on jedyną osobą, która nagrywała i występowała z trzema pionierami free jazzu: pianistą Cecilem Taylorem i saksofonistami Ornette Colemanem i Albertem Aylerem.

W 1979 Jackson założył swoją własną grupę The Decoding Society, grającą muzykę opisywaną jako free funk – mieszaninę funkowego rytmu i freejazzowej improwizacji. Wśród nagrań grupy wymienić należy Eye on You, Mandance, Street Priest, Barbeque Dog i When Colors Play. Swoje kariery u boku Jacksona rozpoczynali Vernon Reid (Living Colour) i Melvin Gibbs (Harriet Tubman, Rollins Band). Obydwaj nagrywali i koncertowali z Jacksonem.

Wraz z Sonnym Sharrockiem, Peterem Brötzmannem i Billem Laswellem, Jackson był członkiem kwartetu Last Exit. W 1987 był współzałożycielem grup Power Tools (z gitarzystą Billem Frisellem i basistą Melvinem Gibbsem) i SXL (z Laswellem, indyjskim skrzypkiem L. Shankarem, senegalskim perkusistą Aiybem Diengiem i koreańską grupą perkusyjną SamulNori); w 1988 wraz z Laswellem i japońskim saksofonistą Akira Sakata występował w trio Mooka. Nagrywał również z Charlesem Tylerem, Jamesem Blood Ulmerem (Jackson był pierwotnym muzykiem The Music Revelation Ensemble Ulmera), Billym Bangiem, Albertem Mangelsdorffem, Robinem Eubanksem, Byardem Lancasterem, Erikiem Personem i Jamesem Carterem.

Jackson jest uważany za jednego z najważniejszych perkusistów free jazzu, ze względu na umiejętność włączenia do gry zespołowej (w nagraniach jego zespołu Decoding Society) polirytmicznych struktur perkusyjnych i wykorzystania ich w jego kompozycjach.



Drummer Ronald Shannon Jackson, and his Decoding Society of the 1980s, learned from the example of Ornette Coleman's Prime Time and are a logical extension of the group. They featured colorful and noisy ensembles; were not afraid of the influence of rock; and their rhythms were funky, loud, and unpredictable. Jackson played professionally in Texas with James Clay when he was 15. He moved to New York in 1966, where he worked with Byard Lancaster, Charles Mingus, Betty Carter, Stanley Turrentine, Jackie McLean, McCoy Tyner, Kenny Dorham, and most significantly Albert Ayler (1966-1967), among others. He took time off of the scene and then joined Ornette Coleman's Prime Time (1975-1979). Jackson also worked with Cecil Taylor (1978-1979) and James "Blood" Ulmer (1979-1980). The Decoding Society (formed in 1979), through the years, featured many talented and advanced improvisers, with the best-known ones being Vernon Reid, Zane Massey, Billy Bang, and Byard Lancaster. Jackson also played with the explosive group Last Exit (starting in 1986), and in the early '90s with Power Tools. Ronald Shannon Jackson's music is not for easy-to-offend ears. --- Scott Yanow

The Savage Saints Designed by Templateism | Blogger Templates Copyright © 2014

Autor obrazów szablonu: richcano. Obsługiwane przez usługę Blogger.