"Dojrzali, pełni różnorodnych doświadczeń we wszystkich możliwych estetykach (współczesnej muzyki poważnej po etno) muzycy zamknęli się na kilka dni w studiu. Tak powstała "Kultikula", którą wypełnia całkowicie improwizowana muzyka indywidualności wielkopolskiej awangardy.
W składzie oktetu pod wodzą Arnolda Dąbrowskiego są m.in. Zbigniew Łowżył i Katarzyna Klebba, znani z sesji Nisani, oraz Lech Jankowski, dyżurny kompozytor muzyki do filmów braci Quay.
Są tu echa jazzu, etno, kameralistyki muzyki współczesnej i eksperymenty brzmieniowe. Epizody będące wynikiem poszukiwań brzmieniowych wypadają lepiej niż rozwój akcji. Szczególne noise'owe dekonstrukcje gitary Jankowskiego i wielowymiarowe, połamane pasaże instrumentów perkusyjnych. Irytują niekiedy partie trąbki, która powraca nieustannie w tej samej manierze estetyzującego jazzu z okolic ECM. W mrocznej muzyce bliskiej chwilami Art Zoyd fragmenty te wydają się zbyt oczywiste. Jednak właśnie na ryzykownej grze słodko-gorzkimi elementami opiera się siła wyrazu Kultikuli.
O tym, że album jest mimo wszystko udany, przekonuje spójna atmosfera całości - utrzymana w klimacie bliskim obrazom wspomnianych Quay, kultowych brytyjskich reżyserów eksperymentalnych animacji. Idzie o tę nieuchwytną aurę egzystencjalnej, groteskowej, mrocznej, a przecież lirycznej środkowoeuropejskiej sztuki, która inspirowała ich filmy, która objawiała się również np. w obrazach Jana Lenicy". (Rafał Księżyk, Antena Krzyku 3-4/2000)
"Jeszcze nigdy dotąd jakakolwiek płyta na naszym rodzimym rynku nie dotykał estetyki zornowsko-ribotowskiej, tak bardzo jak ten krążek. Totalne traktowanie bardzo bogatego instrumentarium, odwołania do folkloru Dalekiego Wschodu, muzyki arabskiej, żydowskiej, to wszystko czyni album wyjątkowym (...)" (Piotr Iwicki, Olaf Szewczyk - Gazeta Wyborcza)
Unikalna sesja rozimprowizowanych instrumentalistów, z których kilku to ważne osobowości muzyki improwizowanej w Polsce: Arnold Dąbrowski (Reportaż, muzyka do spektakli Teatru Ósmego Dnia), Lech Jankowski (autor muzyki do filmów braci Quai "Instytut Benjamenta" i "Ulica Krokodyli"), Zbigniew Łowżył (projekty Nisani i KOD) czy Andrzej Trzeciak (Kwartet Jorgi, Trio Taklamakan).
Grupa zawiązała się w 1998r. Wcześniej muzycy spotykali się w najrozmaitszych konstelacjach realizując muzyczne projekty eksperymentalne: Reportaż, Mandala, Orangge, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów braci Quay pod wodzą kompozytora Lecha Jankowskiego, tworząc muzykę do wielu spektakli teatralnych i radiowych w reżyserii m.in.: Zbigniewa Szumskiego, Lecha Raczka, Stanisława Kuźnika, Waldemara Modestowicza, Wandy Różyckiej, współpracując z teatrami: Ósmego Dnia, Cinema z Michałowic, Nowym i Polskim z Poznania, międzynarodowymi grupami teatralnymi: Footsbarn Traveling Theatre, Ton Und Kirchen oraz Kulturetage z Oldenburga.
W składzie oktetu pod wodzą Arnolda Dąbrowskiego są m.in. Zbigniew Łowżył i Katarzyna Klebba, znani z sesji Nisani, oraz Lech Jankowski, dyżurny kompozytor muzyki do filmów braci Quay.
Są tu echa jazzu, etno, kameralistyki muzyki współczesnej i eksperymenty brzmieniowe. Epizody będące wynikiem poszukiwań brzmieniowych wypadają lepiej niż rozwój akcji. Szczególne noise'owe dekonstrukcje gitary Jankowskiego i wielowymiarowe, połamane pasaże instrumentów perkusyjnych. Irytują niekiedy partie trąbki, która powraca nieustannie w tej samej manierze estetyzującego jazzu z okolic ECM. W mrocznej muzyce bliskiej chwilami Art Zoyd fragmenty te wydają się zbyt oczywiste. Jednak właśnie na ryzykownej grze słodko-gorzkimi elementami opiera się siła wyrazu Kultikuli.
O tym, że album jest mimo wszystko udany, przekonuje spójna atmosfera całości - utrzymana w klimacie bliskim obrazom wspomnianych Quay, kultowych brytyjskich reżyserów eksperymentalnych animacji. Idzie o tę nieuchwytną aurę egzystencjalnej, groteskowej, mrocznej, a przecież lirycznej środkowoeuropejskiej sztuki, która inspirowała ich filmy, która objawiała się również np. w obrazach Jana Lenicy". (Rafał Księżyk, Antena Krzyku 3-4/2000)
"Jeszcze nigdy dotąd jakakolwiek płyta na naszym rodzimym rynku nie dotykał estetyki zornowsko-ribotowskiej, tak bardzo jak ten krążek. Totalne traktowanie bardzo bogatego instrumentarium, odwołania do folkloru Dalekiego Wschodu, muzyki arabskiej, żydowskiej, to wszystko czyni album wyjątkowym (...)" (Piotr Iwicki, Olaf Szewczyk - Gazeta Wyborcza)
Unikalna sesja rozimprowizowanych instrumentalistów, z których kilku to ważne osobowości muzyki improwizowanej w Polsce: Arnold Dąbrowski (Reportaż, muzyka do spektakli Teatru Ósmego Dnia), Lech Jankowski (autor muzyki do filmów braci Quai "Instytut Benjamenta" i "Ulica Krokodyli"), Zbigniew Łowżył (projekty Nisani i KOD) czy Andrzej Trzeciak (Kwartet Jorgi, Trio Taklamakan).
Grupa zawiązała się w 1998r. Wcześniej muzycy spotykali się w najrozmaitszych konstelacjach realizując muzyczne projekty eksperymentalne: Reportaż, Mandala, Orangge, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów braci Quay pod wodzą kompozytora Lecha Jankowskiego, tworząc muzykę do wielu spektakli teatralnych i radiowych w reżyserii m.in.: Zbigniewa Szumskiego, Lecha Raczka, Stanisława Kuźnika, Waldemara Modestowicza, Wandy Różyckiej, współpracując z teatrami: Ósmego Dnia, Cinema z Michałowic, Nowym i Polskim z Poznania, międzynarodowymi grupami teatralnymi: Footsbarn Traveling Theatre, Ton Und Kirchen oraz Kulturetage z Oldenburga.
Arnold Dąbrowski - grand piano, keyboard
Zbigniew Łowżył - timpani, temple-blocks, tomtoms
Katarzyna Klebba - violin, viola, tabla
Lech Jankowski - el. guitar, violin-nails, piccolo-guitar
Andrzej Trzeciak - cello, recorder, saw
Andrzej Brych - trumpet, wash-tube
Corrado Fusco - drums, percussions
Paweł Paluch - basson
Zbigniew Łowżył - timpani, temple-blocks, tomtoms
Katarzyna Klebba - violin, viola, tabla
Lech Jankowski - el. guitar, violin-nails, piccolo-guitar
Andrzej Trzeciak - cello, recorder, saw
Andrzej Brych - trumpet, wash-tube
Corrado Fusco - drums, percussions
Paweł Paluch - basson
Kultikula - polish experimental music project that came into being in the middle of 90’s. Octette was formed by avant-garde musicians connected with ethno, jazz and classical music. Arnold Dąbrowski was a leader of this legendary group. Dąbrowski and Paluch are the members of legendary polish experimental band - Reportaz. Trzeciak and Brych are members of the polish famous folk band - Kwartet Jorgi. Kultikula is a strange mixture of the various music styles in experimetal sauce. They recorded the only one album in 1996 released in 2000 under Multikulti label. It is filled with completely improvised music.
1. Kultikula
2. Sizallove pola
3. 41,3 st. C
4. Znane medium Eillen Garett
5. Sonata pomarańczowa
6. Mocna ektoplazma
7. Czapka eksperymentatora
8. Niutnia pana
9. Ona ciągnie żelazko na duszę
link in comments
link
OdpowiedzUsuńWitam, świetna sprawa, szkoda tylko że w tak kiepskiej jakości (192 kB/s), poza tym tak trzymać.
OdpowiedzUsuńAnkh, I downloaded this but need a little more time to actually listen to it. I promise to omment here whenever I'm finished. Thanks and take care.
OdpowiedzUsuńIt took me a while but I've listened to this several times now & I enjoyed it a lot. There is a peculiar interplay between Kultikula members which is quite impressive. Either they are old, experienced musicians or really skilled younger ones is not clear, but impressive nonetheless. I was reminded some of The Ganelin Trio paranormal interplay. The violin and flutes are great on Kultikula. I love the way they instill their pastoral, yiddish, Krisztof Komeda-like atmospheres. Very good one, thank you.
OdpowiedzUsuń