Skalpel - Polish Jazz (2000)


Skalpel to dwaj DJ-e - Marcin Cichy i Igor Pudło z Wrocławia. W 2001 r. po sukcesie wspólnej trasy ze DJ Vadimem i dzięki rewelacyjnemu demo „Polish Jazz” podpisali kontrakt ze słynną brytyjską wytwórnią Ninja Tune. Wiosną 2003 roku zadebiutowali bardzo dobrze przyjętą epką „Sculpture”. Rok później wydali swój debiutancki album „Skalpel” - oba wydawnictwa zostały znakomicie ocenione przez fanów i prasę na całym świecie. Zdaniem recenzentów Polacy wnoszą do nieco zastałego języka współczesnej elektroniki, sporo świeżości – oprócz jazzowych inspiracji ich nagrania zdradzają doskonałą znajomość alfabetu hip hopu, a także dorobku nowej elektroniki

W Polsce oba wspomniane tytuły były też najlepiej sprzedającymi się pozycjami w katalogu Ninja Tune w historii obecności tej wytwórni na naszym rynku. Limitowana edycja „Sculpture” w Anglii została wyprzedana w dniu premiery. Skalpel dwukrotnie nominowany był do „Paszportów Polityki”, grupę zgłoszono także do nagrody „Dolnośląskiego Brylantu Roku 2003” a „Gazeta Wyborcza” zaliczyła „Sculpture” do 5 najważniejszych płyt z nowym polskim jazzem. Podobne wyróżnienia spotkały album „Skalpel” – wśród najlepszych płyt 2004 w magazynie ‘Klan”, doskonałe recenzje w „Przekroju” ( cytat: „polski jazz odkryjemy wkrótce na nowo za pośrednictwem hiphopu i elektroniki. Do Polski trafi via Londyn".) czy artykuł w „Newsweeku”. Video Skalpela „Tension” otrzymało nominację w kategorii "Inna Energia" na festiwalu polskich teledysków Yach Film 2002.



W ich utworach słychać złote lata polskiego jazzu. Słychać bardzo wyraźnie, bo Skalpel buduje swoją muzykę z sampli, muzycznych fragmentów i gotowych dźwięków (bazuje przy tym głównie na starej polskiej serii winylowych płyt "Polish Jazz"). To jednak muzyka bardzo współczesna, pełna nowych rytmów i brzmień (choć często celowo archaizowanych). Ich twórczości przyświeca hasło Arthura C. Clarke'a: "Każda dostatecznie zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od Magii".


Sculpture

You have an idea of sounds in your mind, and then you must find them for it to be a real record,” explains Igor Pudlo. “So sometimes we are looking for a sample for a very long time. It took us over three years to make this LP.” The LP in question is Polish DJ duo Skalpel’s debut album and it’s well worth Igor and his partner Marcin Cichy’s dedication.

It’s a mixture of breaks and ambient sounds, and a hip-hop way of producing it,” says Marcin, simply summing up their sound. “Yes. I am agreeing. Perfect,” nods Igor. “We were thinking about doing something original and we decided that the Polish jazz is something we could give to the rest of the world.” The LP, a smoky cut’n’paste tribute to Poland’s jazz scene of the 60s and 70s, is released on Ninja Tune, fitting snugly alongside the likes of The Cinematic Orchestra, Homelife and Mr Scruff. The pair are overjoyed to be on the label and are particularly proud of their Ninja email address. “Ninja Tune we always listened to and respected,” says Marcin. “When we were sending demos to different record labels we kept getting the response that we sounded very Ninja Tune.

“In fact, doing it for Ninja is the only way to exist,” Marcin continues. “I think if we released our music in Poland, it would be lost. There is no promotion, no press, no nothing.” As always, Igor agrees: “We are very lucky that we have a record label like Ninja Tune to introduce us to the rest of the world.” Marcin adds that the underground scene in Poland is very small: “When I think about good music in my city I can count it on three fingers.” The record is obviously a labour of love, each sample delicately crafted, giving it a real warmth and human touch. But rather than endlessly searching for suitable samples, have the pair ever considered using live musicians? “What for? Are our records not good enough for you?” protests Igor with a grin. Marcin explains: “Our way of making music is sampling. We are not saying we will never work with musicians but for now we have a lot to say though samples.” Igor: “We are thinking in the future that we will play live with musicians.” Martin: “Rather than composing and recording with them. This is what we developed. We focus on samples, so we try and push it as far as we can.” Like the two personalities that make it, their music is made of two elements that are different but work extraordinarily well together. There is the dark and brooding, serious jazz lover, and the cheeky DJ who loves to see people hit the dancefloor. Both are Marcin and Igor. “It’s like real life,” says Marcin. “It gives you pleasure to see people dancing to your track, but it’s nice to sit at home to listen to atmospheric tracks as well.” Particularly if they’re this good. (Matt Walton)

Polish Jazz (EP)
2000 | white label
This is a demo CD. Few copies has been burned and sent to various labels (including Ninja Tune).

1. Newly Arrived From Poland (0:55)
2. Tension (3:39)
3. The Dream of The Sleepless Man (3:32)
4. Directions (4:47)
5. The Fairy Tale From a Dusty Crate (3:47)
6. Sculpture (4:49)

link in comments

2 komentarze:

    Serpent.pl