New York Gong - About Time (1980)




„To co ta nazwa oznacza dla Ciebie, jest wielce prawdopodobne, że dla kogoś innego znaczy zupełnie co innego” --- Daevid Allen

Daevid Allen to kultowa postać praktycznie w każdym środowisku muzycznym. Urodził się w 1938 roku w Melbourne w Australii. We Francji poznał Terry Rileya i Williama Burroughsa i założył kilka zespołów m.in. The Daevid Allen Trio. W 1960 r. przyjechał do Anglii i zamieszkał u rodziny Wyattów, gdzie poznał Roberta Wyatta. Natychmiast się zakumplowali i w końcu doszło do powstania bardzo ważnej grupy utożsamianej z tzw. sceną Canterbury - The Soft Machine. W zespole z Allenem i Wayattem grali nie mniej znakomici muzycy: Mike Ratledge oraz Kevin Ayers. Nazwę muzycy zaczerpnęli z tytułu powieści erscentrycznego, poszukującego pisarza Williama Borroughs'a. Już od samego początku grupa znalazła się w głównym nurcie awangardy opartej o kontestację i kontrkulturę, a obracała się w uniwersyteckich środowiskach intelektualnych. Była ona niezaprzeczalnie pierwszą grupą próbującą bardzo odważnie połączyć muzykę rockową z jazz'em.


Po jednym z koncertów w St. Tropez Allenowi odmówiono wjazdu do Anglii. Postanowił więc wrócić do Francji, gdzie jakiś czas potem razem z Gilli Smith i Didierem Malherbe założył formację Gong. Już na pierwszej płycie - Magick Brother Mystic Sister - pojawiają sie pierwsze odjazdy, które swoje apogeum osiągają na drugim krążku - Camembert Electrique. Jazz-rockowa sekcja, brudna "atonalna" gitara, jakieś popierdolone wyliczanki, wycia wiedźm i absurdalne, surrealistyczne teksty. Do tego piękne dęciaki. Album jest tylko wstępem do trylogii Radio Gnome Invisible - "wiedźmiej" Flying Teapot, krańcowo posranej i piosenkowej Angel's Egg i transowej, zakwaszonej You. Pomijając cały zakręcony blichtr - muzyka Gong - należy do najważniejszych grup w historii rocka i należy do kanonu jazzu, rocka, psychodelii i awangardy. Podzas jednej z tras na jednym z koncertów Allen odmawia wyjścia na scenę i odchodzi z zespołu, podobnie zresztą jak jego Gilli Smyth, która chciała poświęcić więcej czasu dzieciom. Pozostali muzycy kontynuowali działalność m.in. pod nazwą Pierre Moerlen's Gong zdecydowanie oscylującą w kierunku jazz rocka.

W tym czasie Allen i Smyth grają w Planet Gong, którego częścią jest zespół Here & Now. W pewnym momencie Smyth zakłada oddzielną grupę Mother Gong.


Przy okazji powstaje olbrzymia ilość projektów muzycznych, w których bierze udział Allen. Ogarnięcie tego wszystkiego to nie lada problem i praktycznie każdy wart jest poznania.

W 1992 Allen powraca do zespołu i Gong nagrywa czwartą część Radio Gnome - Shapeshifter. W 2000 roku ukazuje się piąta część serii Zero to Infinity. W nagraniu tego albumu bierze udział również Smyth. W 2004 roku skład zespołu ulega drastycznej zmianie. Do nowego składu zespołu, który czasami nazywany jest Acid Mothers Gong, dołącza również syn Allena i Smyth - Orlando.

Skład zespołu sprzed roku 1975 kilkakrotnie zaczynał ponowną współpracę. Jednak kiedy doszli do wniosku, że koncertowanie nie przynosi zysków, postanowili, że będą się spotykać co roku w listopadzie. Pierwsze spotkanie Gong Family Unconvention (Uncon) miało miejsce w 2004 roku w Glastonbury Assembly i trwało jeden dzień. Rok później Uncon trwało dwa dni i zespołowi towarzyszyły powiązane z nim grupy takiej jak Here & Now czy System 7. W trakcie ostatniego z tych spotkań, które miało miejsce w Amsterdamie i trwało od 3 do 5 listopada 2006 roku zagrały praktycznie wszystkie zespoły związane z Gongiem.

Daevid Allen obecnie mieszka w Byron Bay w Australii.



New York Gong to nazwa nadana grupie, w której podczas pobytu w Nowym Jorku w 1979r. gral Allen, pod kierunkiem swego dlugoletniego współpracownika i mentora Giorgio Gomelsky'ego - kolejnego giganta w przemyśle rozrywkowym. Zamieszczone na płycie nagrania wyprodukował właśnie Gomelsky, a w nagraniach wział udział m. in. Bill Laswell oraz kilku innych doskonałych muzyków z powstajacej w Nowym Jorku sceny new wave.

Bill Laswell - bass
Bill Bacon - drums
Fred Maher - drums
Cliff Cultreri - guitar
Gary Windo - tenor saxophone
Michael Beinhorn - synthesizer
Don Davis - alto saxophone
Mark Kramer - organ
Daevid Allen - glissando guitar & vocals

Gong gone punk. About Time documents Daevid Allen's 1979 New York trip to partake of the then-happenin' CBGB's scene. The new sound is an odd hybrid of psychedelia ("Preface"), new wave ("I Am a Freud") and punk ("Much Too Old"), with a lyrical sentiment reminiscent of early-'70s Gong ("Jungle Window"). The CD opens with an effects-laden recording of Allen reciting his "trippy" poetry. Some of the compositions, like "I Am a Freud," bleed quirky rhythms and melodies resembling the work of the League of Gentlemen and Talking Heads. "Materialism" and "Strong Woman" feature Allen's glissando guitar, which seems a forerunner to the sound Fripp and Belew employed on their early-'80s King Crimson projects. "Materialism," penned by Laswell, is a standout with its dominating bass driving home the groove. Another highlight is "Jungle Window," the most Gong-like piece in the set, featuring Gary Windo's jagged sax and Laswell's popping bass. About Time is a solid CD which pleasantly expands Allen's repertoire. ~ David Ross Smith, All Music Guide

link in comments

1 komentarz:

    Serpent.pl