Orkiestra Św. Mikołaja - Lem-Agination (2007)



Orkiestra św. Mikołaja – polski zespół folkowy istniejący od 1988 r. Orkiestra św. Mikołaja od lat plasuje się w czołówce polskich zespołów folkowych. Rozpoznawalną cechą kapeli jest akustyczne brzmienie i używanie wielu manier wokalnych, m.in. "białego śpiewu". W swoich aranżacjach siedmioosobowa grupa stosuje instrumenty strunowe: dutar i cymbały, smyczkowe - mazanki, skandynawską nyckelharphę i cała gamę tradycyjnych instrumentów dętych. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim i tym inspiracjom pozostała wierna do dziś.

"Idea odtworzenia brzmienia kapeli łemkowskiej połączyła muzyków Orkiestry, z których każdy wędruje trochę inną ścieżką inspiracji. Są wśród nas przedstawiciele zarówno owych odkrywców - wędrowców jak i miłośników, albo przede wszystkim praktyków muzyki karpackiej. Są też tacy, których przodkowie pochodzą z tych gór. Czy udało nam się chociaż w niewielkim stopniu odpowiedzieć na pytanie, jaka była ta muzyka? A może nasza płyta to raczej głos w dyskucji, jaka byłaby współczesna tradycyjna muzyka łemkowska gdyby historia łaskawiej obeszła się z Łemkami i ich kulturą...

Łemkowszczyzna to w Karpatach kraina szczególna…Ślady ludnych niegdyś wiosek dostrzeże tu tylko wnikliwy obserwator. Przedzierając się przez morza zarośli i pola pokrzyw niczym archeolog tropiący zaginione cywilizacje przez kolejne poziomy osadnicze, odnajdzie stare studnie, piwnice i fundamenty domów, przydrożne krzyże, cerkwiszcza, cmentarze… Taki krajobraz to skutek brutalnych powojennych przesiedleń ludności łemkowskiej przeprowadzonych w latach czterdziestych ubiegłego wieku przez stalinowskie władze Polski. Wraz z siedliskami, katastrofę przeżyła łemkowska kultura z mozołem i pietyzmem kultywowana przez nielicznych, którzy powrócili albo skupili się w nowych miejscach zamieszkania. Wytrwałymi i skutecznymi odkrywcami „Łemkowskiej Atlantydy” okazali się turyści, którzy upodobali sobie tajemnicze góry i doliny Łemkowszczyzny, a szczególna rolę w popularyzacji kultury łemkowskiej odegrali zapaleni górscy wędrowcy wywodzący się z wielkich ośrodków akademickich.

Lem-agination to próba odpowiedzi na pytanie jaka była, a może jaka byłaby współczesna tradycyjna muzyka łemkowska, gdyby losy jej twórców potoczyły się inaczej. Na płycie posłuchacie zarówno znanych wszystkim tematów łemkowskich jak i specjalnie wyszukane "perełki" istniejące w zapisach etnografów lub na woskowych wałkach. Wierzymy, że dzięki doświadczeniu naszych muzyków zafascynowanych kulturą karpacką i ich porównawczym poszukiwaniom, przede wszystkim w folklorze muzycznym Bojków i Rusinów słowackich a także węgierskiej, polskiej i cygańskiej muzyce ludowej z regionów o podobnym archetypie, no i oczywiście na zachowanych strzępach prawdziwej kultury Łemków, materiał ma szansę realizacji założenia dość wiernej rekonstrukcji brzmienia."

Maria Natanson - skrzypce, altówki, śpiew solo / violin, violas, solo vocals
Anna Bielak - skrzypce, śpiew / violin, vocals
Katarzyna Mikołajczak - skrzypce, śpiew / violin, vocals
Robert Brzozowski - kontrabas / doublebass
Piotr Majczyna - śpiew / vocals
Bogdan Bracha - skrzypce, śpiew / violin, vocals


Pacholę

The Saint Nicholas Orchestra (Orkiestra p.w. sw. Mikolaja) came into existence in 1988. Since then the band has focused on everything associated with folklore, especially whatever has been condemned to be forgotten, and yet can inspire and enrich contemporary culture.

The Orchestra gathers together people who would like to experience an adventure in folklore. The beginnings of the Orchestra were connected with hiking in the Polish mountains, which fifty years ago were still inhabited by Lemko and Boyko Ruthenians (eastern Polish Carpathians). The group’s members wandered through abandoned valleys and saw old terraced fields, orchards gone wild and forgotten paths. Who tilled these fields and trod the paths? How did those people live? What made them happy? What made them sad? The musicians tried to answer these questions by performing music that was once played there.

At first, its repertoire embraced mainly Ruthenian songs but now it comprises also music from the Hutsul region (Ukrainian Carpathians) and Poland - at the moment its main inspiration. The instruments played are: the violin, dulcimer, mandolin, mandola, cello, dutar, flutes, bass drum, congas, percussion instruments, guitars - 8 persons.



The Orchestra has played over 200 concerts and took part in 10 TV program. In 1994 the band played at the festival of European Broadcasting Union as the representatives of the Polish radio. Stylistically, the group departs from traditional patterns by applying foreign or non-traditional instruments such a dutar or guitars.

The arrangements are "unplugged" and they incorporate stylistic elements from many musical cultures. The words and melodies are authentic and collected from written and aural archival records.

In Poland, the Saint Nicholas Orchestra’s music is recognized by audiences as strongly transformed folk music, inspired by authentic and original folk sources. Foreign listeners, however, sometimes understand the group’s music as a quite genuine continuation of living folk tradition because it plays acoustic instruments and tries to preserve the folk vitality and liveliness of the original in its arrangements and performances. (worldmusiccentral.org)

link in comments

2 komentarze:

  1. Hej , podziekowania za odwiedziny biedrzynie . W sumie - zapraszam czesciej . A cala Orkiestre pozdrawiam , gracie swietna muzyke , od dwudziestu lat w moim sercu wciaz zywa....Pozdrawiam - freitag

    OdpowiedzUsuń

    Serpent.pl