Mikolasz Chadima był w latach 70 członkiem legendarnej kapeli Elektrobus (muzyka jazz - rockowa z wpływami muzyki Franka Zappy) oraz Rock and Jokes Extempore Band. W Extempore rozwinął rękopis kompozycyjny- wykorzystywał elementy rocka improwizowanego, jazzu, eksperymentalnej awangardy połączone z intelektualną i kulturalną krytyką polityczną. Oprócz tego działał w kultowej kapeli Kilhets oraz Old Teenagers. Przez długi okres należał do artystów o największej inwencji twórczej i inspiracjach a także do największych nonkonformistów na czeskiej scenie. Jako szef oraz prowadzący zespół Extempore (również sygnatariusz karty 77) był w centrum uwagi czeskiej służby bezpieczeństwa, co uniemożliwiało kapeli jakiekolwiek występy na koncertach. Mimo to w roku 1981 Chadimie udało się wystąpić ze swoimi utworami na festiwalu w Londynie w towarzystwie członków kapel This Heat, The Work, Henry Cow a Art Bears.
Po zakończeniu działalności Extempore założył w 1981 roku MCH Band, początkowo z nazwą tylko na kasetach, ponieważ koncerty odbywały się za każdym razem pod inną nazwą kapeli. W MCH Band zrealizował trzy cykle pieśni. Zawierają one gęsty elektroniczny sound nagranych taśm ze znaczącymi partiami instrumentów dętych, preparowane gitary i na pół recytowane teksty. W roku 1989 kapela wystąpiła na festiwalach we Wrocławiu i Kopenhadze. W tym samym roku przedstawiła się czeskiej publiczności na legendarnym festiwalu dla Armenii. Od roku 1983 Chadima współpracuje z poetą Ivanem Wernischem, który jest autorem szeregu tekstów ( często w języku niemieckim). Na nowy album zatytułowany Karnawał, większość tekstów o socjalno - politycznym zabarwieniu napisał sam.
Oprócz MCH Bandu współpracuje z innymi muzykami (Peter Binder, Pavel Fajt). Chadima ma niewątpliwie ogromny wkład w rozwój czeskiego soundu awangardowego rocka. Sam twierdzi, że rock nie jest tylko formą zabawy, ale rodzajem multimedialnego dzieła artystycznego odpowiadający odczuciom człowieka 20 wieku. (Witt Wilczyński)
Po zakończeniu działalności Extempore założył w 1981 roku MCH Band, początkowo z nazwą tylko na kasetach, ponieważ koncerty odbywały się za każdym razem pod inną nazwą kapeli. W MCH Band zrealizował trzy cykle pieśni. Zawierają one gęsty elektroniczny sound nagranych taśm ze znaczącymi partiami instrumentów dętych, preparowane gitary i na pół recytowane teksty. W roku 1989 kapela wystąpiła na festiwalach we Wrocławiu i Kopenhadze. W tym samym roku przedstawiła się czeskiej publiczności na legendarnym festiwalu dla Armenii. Od roku 1983 Chadima współpracuje z poetą Ivanem Wernischem, który jest autorem szeregu tekstów ( często w języku niemieckim). Na nowy album zatytułowany Karnawał, większość tekstów o socjalno - politycznym zabarwieniu napisał sam.
Oprócz MCH Bandu współpracuje z innymi muzykami (Peter Binder, Pavel Fajt). Chadima ma niewątpliwie ogromny wkład w rozwój czeskiego soundu awangardowego rocka. Sam twierdzi, że rock nie jest tylko formą zabawy, ale rodzajem multimedialnego dzieła artystycznego odpowiadający odczuciom człowieka 20 wieku. (Witt Wilczyński)
Mikolas Chadima has belonged for long years among the most inspirative, inventional and nonconform creator of the Czechoslovak rock scene. He played at innumerable concerts, both official(Prague Jazz Days) and nonofficial, even illegal gigs. His artistic and political activity (from 1979 signatory of Charta 77) resulted in continuous persecutions, interrogation and ivestigation by Czechoslovak secret police and authorities. That is why he was allowed to travel abroad(from 1972 till 1989), with only two exeption in 1981, when the secret police attempted to force him to emigrate. At the time Mikolas Chadima played his music in London, accompanied by members of This Heat, The Work, Henry Cow and Art Bears (Chris Cutler, Tim Hodkinson, Mick Hobbs and Charles Bullen). His second tour was to Hungary, wher, with his former The Extempore Band, he was invited to play by the popular Hobbo Blues Band. He was often invited to play in both west and east, but the authorities made it impossible. Even if The Extempore Band proclaimed the best group in Czechoslovakia by Jazz Bulletin - prestige magazine of semiofficial Jazz Section (was licvidated by well known process in 1986) - and Mikolas Chadima the second personality of rock music in 1981 the band wasn‘t allowed to perform.
In September 1981 it was dissolved and Mikolas Chadima founded MCH Band. It was rather a mark of samizdat cassettes(Fist Records) than name of the band; the group had to be extra named for every illegal gig. From 1982 recorded his music in home-made studios, and released these „Albums“ as home duplicated cassettes. Making this „musical samizdat“ was dangerous, because it was banned by authorities and some of „businesmen“ were condemned up for two years of prison. With The Extempore Band he released 9 („Albums“) cassettes and with MCH BAND another 7 cassettes. All of them with his own original music. His music was released on cassettes and vynil samplers by „indies“ in USA, Australia, Japan, Italy, UK, Spain, Belgium, Germany, Yugoslavia, Poland... Despite endless struggles, he succeeded and after 1989 he was finaly able to play with MCH Band abroad. Fortunately, „The Velvet Revolution“ hat changed the scene.
In 9O‘s Mikolas Chadima put his energy to composing. He played rest only with MCH Band but also with Peter Binder, Aleš Charvát, Pavel Fajt, Iva Bittová, Fred Frith, Chris Cutrler etc. At the present time he prepared new CD of MCH Band.
In 9O‘s Mikolas Chadima put his energy to composing. He played rest only with MCH Band but also with Peter Binder, Aleš Charvát, Pavel Fajt, Iva Bittová, Fred Frith, Chris Cutrler etc. At the present time he prepared new CD of MCH Band.
link
OdpowiedzUsuń