Czajkowska / Latecki / Cierliński - Mermago (2010)





Omszały Barłóg Ultrafioletowych Halogenów, czyli osobliwa firma fonograficzna OBUH prezentuje

Oto zapis improwizacji trojga artystów, z których każdy od wielu lat coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na rodzimym gruncie muzyki nowej i poszukującej. “Mermago” nosi znamiona czegoś wyjątkowego. Każdy dźwięk tej tkanej na żywo, akustycznej muzyki wydaje się rozbrzmiewać we właściwym miejscu i momencie. Powstaje misterna, tudzież misteryjna muzyka, gdzie osobiste zapamiętanie, nacechowane swoistym “nawiedzeniem”, spotyka się z pokornym odkrywaniem królestwa ducha. Który, jak wiemy, wieje gdzie chce. Uciśniona mózgownica może co nieco zwolnić. I uwolnić. Się. W świecie “Mermago” wszystko dzieje się naturalnie, nie słychać bąbelków, ani nadęcia, które w takich razach lubią się pojawiać jak grzyby po deszczu tej jesieni. Gdzie dwoje lub troje zbierze się w imię moje, tam ja jestem pomiędzy nimi. Tako rzecze księga. I trudno temu zaprzeczyć. Nawet jeśli imię Jego pozostaje niewypowiedziane, ani nawet pomyślane. (Wojcek Czern)

India Czajkowska - vioce, flute
Ryszard Latecki - trumpet, piano, harmonium, drum
Maciej Cierliński - hurdy-gurdy

India CZAJKOWSKA - wokalistka, kompozytorka, pianistka i performerka. Związana z warszawską sceną muzyki improwizowanej. Ukończyła Wydział Filozofii UW i Liceum Muzyczne w Łodzi. Tworzy na składy kameralne jak i porusza się w eksperymentalnych przestrzeniach z użyciem elektroniki i sonorystyki, niekonwencjonalnie potraktowanego głosu. Koncertowała z własnym akustycznym składem Ness oraz powołała do życia zespół Cadyk grający muzykę żydowską w nowych aranżacjacjach. Dwa lata temu ukazała się jej solowa płyta Cosmospir wydana przez włoski label Hic Sunt Leones. Projekt "Cosmospir Summum" w formie multimedialnego performansu prezentowany był w tym roku na Nurt Off wrocławskiego festiwalu PPA. Tworzy muzykę filmową i teatralną, współpracowała m.in. z reżyserem Piotrem Uklańskim, Andrzejem Titkowem, teatrem ruchu Teatr KAM i praskim teatrem Wytwórnia. W latach 2002-2004 prowadziła cykl koncertów muzyki improwizowanej Konstelacje w muzycznym klubie Jazzgot. Jako improwizująca wokalistka nagrywała i koncertowała m.in z etno-jazzową formacją Ensamble Elektra z Nowego Jorku, zespołem Drum Freaks, Markiem Chołoniewskim w elektronicznym projekcie Hipnagog, zespołem Le Plastique Mystification. Od kilku lat współpracuje studyjnie i koncertowo z Tadeuszem Sudnikiem (live electronics). Gościnnie nagrała również płytę z zespołem Lux Occulta (The Mother and The Enemy, 2001) i trip-hopowym projektem Black Glass (2010). W roku 2010 jej współpraca z Grekiem Bakisem Styliosem i Alio Die (Włochy) zaowocowała płytą Circo Divino (Hic Sunt Leones) utrzymaną w stylistyce eksperymentalnej elektroniki.

Ryszard LATECKI - multinstrumentalista (trąbka i fortepian), wynalazca latary - opatentowanej półprogowej gitary (www.geocities.com/rlatecki/), twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, Laterna. Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Istotą jego projektów jest spotkanie na scenie lub w studio muzyków reprezentujących różne muzyczne nurty; muzyków mających jednak jedną wspólną cechę: zamiłowanie do improwizacji. Improwizacji pozbawionej formalnych założeń, zgodnej z duchem miejsca i czasu, w których odbywa się koncert. Opartej w dużej mierze na intuicji. Uczestniczą w tych projektach muzycy z takich nurtów jak: muzyka współczesna (Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz), muzyka dawna (Maciej Cierliński, Milena Machaczyńska), jazz i yass (Włodzimierz Kiniorski, Tomasz Gwinciński), live electronics (Tadeusz Sudnik), world music (muzycy z formacji Yerba Mater), polska muzyka źródeł (Krzysztof Wrona, z którym w ramach projektu WIOHA Ryszard Latecki gra dżezz dziadowski). “Jestem głęboko przekonany, a potwierdza to moje kilkuletnie doświadczenie, że cała muzyka ma wspólne źródła. Artykułuje się tylko w różny sposób, zależny od kultury regionu, czy środowiska. Dlatego możliwe jest spotkanie muzyków z tych, pozornie biegunowo odległych, muzycznych obszarów. Jest to sytuacja niezwykle twórcza, w jej wyniku powstają zupełnie nowe, unikalne wartości.” Ryszard Latecki Uczestniczą też w tych projektach czołowi przedstawiciele alternatywnej sceny litewskiej
i ukraińskiej. Ryszard Latecki jest również autorem i wykonawcą licznych muzycznych performance`ow oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki MUZYKI REWERSYJNEJ.

Maciej CIERLIŃSKI- autor eksperymentalnego projektu Maćko Korba, opierającego się głównie na brzmieniu liry korbowej. Współtwórca projektu „Lirnicy XXI wieku” - mający na celu prezentację muzyków oraz ukazanie kondycji tego instrumentu współcześnie.
W muzyce Cierlińskiego odnaleźć można echa polskiej tradycji lirniczo-dziadowskiej. Pojawiają się również kompozycje z czasów dawniejszych, m.in.: francuskiego baroku ale także melodie bałkańskie i cygańskie. Sięgając po współczesny warsztat środków kompozytorskich (np. minimal music), tradycja ludowa łączy się z eksperymentalnym brzmieniem, nadając jej aktualny i przede wszystkim emocjonalny wyraz. Cierliński często podkreśla, że ten współczesny nurt jest mu szczególnie bliski i charakterystyczny w jego muzyce. Oryginalne połączenie różnych gatunków zachęciło do współpracy innych ciekawych twórców. To m.in.: Hans Van Koolwijk, konstruktor awangardowych instrumentów (Festiwal Muzyki Współczesnej Audio Art 2007), oraz Tony Gatlif, reżyser filmów: Vengo, Gadjo Dilo, Transylwania, Latcho Drom. Projekt Macieja Cierlińskiego - Maćko Korba jest laureatem Grand Prix oraz I nagrody im. Czesława Niemena podczas X edycji Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja w roku 2007. Nagranie Polskiego Radia „Oberek” w wykonaniu zespołu Maćka Korby otrzymało Nagrodę Specjalną w Międzynarodowym Konkursie Nagrań Muzyki Folkowej EBU – 2009 Svetozár Stračina Grand Prix. Nagroda została przyznana za „wspaniałą interpretację tanecznej muzyki folkowej z Mazowsza”. (serpent.pl)

Kup / Buy

0 komentarze:

Prześlij komentarz

    Serpent.pl