Drewo Grupa badaczy i wykonawców ukraińskiej muzyki ludowej. Istnieje od 1979 roku (pod nazwą Drewo od 1988) pod kierunkiem muzykologa J. Jefremowa. Dzięki swej działalności zespół zainicjował nowy trend w muzycznej kulturze Ukrainy, demonstrując światu tradycyjną muzykę wsi jako coś cennego i istniejącego samodzielnie, bez potrzeby jakiejkolwiek obróbki.
Członkowie zespołu to przeważnie studenci, absolwenci i wykładowcy kijowskiego konserwatorium, którzy jako pierwsi na Ukrainie za cel obrali sobie poznanie, przyswojenie i wierne odtwarzanie pieśni ludu, z zachowaniem ich cech stylistycznych.
Podstawową bazę naukową i źródła repertuaru Drewa stworzyły wyprawy i praca naukowo-badawcza J. Jefremowa, I. Kłymenko, S. Kopył, W. Ponomarenko, T. Sopiłky, O. Szewczuk (centralne i zachodnie Polesie, Połtawszczyzna, Sumszczyzna, wschodnie Podole). Zespołem kieruje ważna zasada, aby nie odtwarzać mechanicznie zdobytego podczas wypraw materiału. Pieśń w wykonaniu Drewa ma kilka wariantów, ale jest ciągle tą samą pieśnią. Jest to możliwe dzięki wypracowanym przez J. Jefremowa metodom tworzenia wariacji muzycznych, które bazują na prawach rządzących pieśnią w jej naturalnym środowisku. Dla działalności artystycznej Drewa charakterystyczne jest łączenie prawdy naukowej z własnym stylem wykonania, mistrzostwem wysokiej klasy, z improwizacją i pełnym emocji śpiewem.
Zespół jest autorem i wykonawcą przedstawienia muzycznego "Kamienne koło (FOpera)" (reż W. Troicki, premiera 09.2002.), które było wspólnym projektem Drewa i Centrum Sztuki Współczesnej "Dach".
Z doświadczenia Drewa czerpią również inne, młodsze zespoły, które powstały w Kijowie, Kirowogradzie, Lwowie, Sumach, Charkowie, Chmielnickim. Pod bezpośrednim wpływem Drewa w Polsce w latach 90. rozpoczął się ruch folkowy.
Członkowie grupy w krajach Europy prowadzą warsztaty śpiewu, Drewo jest stałym partnerem w projektach międzynarodowych, uczestnikiem konferencji naukowych, audycji radiowych i telewizyjnych, festiwali, koncertów (Belgia, Gruzja, Łotwa, Litwa, Niemcy, Polska, Rosja, Uzbekistan, Francja). ---- Wschodni Folk
Członkowie zespołu to przeważnie studenci, absolwenci i wykładowcy kijowskiego konserwatorium, którzy jako pierwsi na Ukrainie za cel obrali sobie poznanie, przyswojenie i wierne odtwarzanie pieśni ludu, z zachowaniem ich cech stylistycznych.
Podstawową bazę naukową i źródła repertuaru Drewa stworzyły wyprawy i praca naukowo-badawcza J. Jefremowa, I. Kłymenko, S. Kopył, W. Ponomarenko, T. Sopiłky, O. Szewczuk (centralne i zachodnie Polesie, Połtawszczyzna, Sumszczyzna, wschodnie Podole). Zespołem kieruje ważna zasada, aby nie odtwarzać mechanicznie zdobytego podczas wypraw materiału. Pieśń w wykonaniu Drewa ma kilka wariantów, ale jest ciągle tą samą pieśnią. Jest to możliwe dzięki wypracowanym przez J. Jefremowa metodom tworzenia wariacji muzycznych, które bazują na prawach rządzących pieśnią w jej naturalnym środowisku. Dla działalności artystycznej Drewa charakterystyczne jest łączenie prawdy naukowej z własnym stylem wykonania, mistrzostwem wysokiej klasy, z improwizacją i pełnym emocji śpiewem.
Zespół jest autorem i wykonawcą przedstawienia muzycznego "Kamienne koło (FOpera)" (reż W. Troicki, premiera 09.2002.), które było wspólnym projektem Drewa i Centrum Sztuki Współczesnej "Dach".
Z doświadczenia Drewa czerpią również inne, młodsze zespoły, które powstały w Kijowie, Kirowogradzie, Lwowie, Sumach, Charkowie, Chmielnickim. Pod bezpośrednim wpływem Drewa w Polsce w latach 90. rozpoczął się ruch folkowy.
Członkowie grupy w krajach Europy prowadzą warsztaty śpiewu, Drewo jest stałym partnerem w projektach międzynarodowych, uczestnikiem konferencji naukowych, audycji radiowych i telewizyjnych, festiwali, koncertów (Belgia, Gruzja, Łotwa, Litwa, Niemcy, Polska, Rosja, Uzbekistan, Francja). ---- Wschodni Folk
DREWO jest prekursorem nurtu "muzyki autentycznej" na Ukrainie. Powstało w roku 1979 w Kijowie. To z niego wyrosła HILKA, której założycielka zdobywała wcześniej szlify w DREWIE. Idea łącząca twórców tego nurtu ma te same źródła - upowszechnianie oryginalnej wiejskiej muzyki w jej naturalnej, pozbawionej stylizacji postaci, a przy tym dość niekonwencjonalne podejście do badań naukowych. Repertuar DREWA to pieśni obrzędowe, liryczne i ballady głównie z Polesia i Lewobrzeża - regionów, gdzie można odnaleźć najstarsze i najbogatsze brzemieniowo wzorce; wykonywany z niezwykłą dbałością o pierwowzór, z wszelkimi charakterystycznymi dla regionu niuansami. Zespół tworzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej. Są wśród nich instrumentaliści, dyrygenci, kompozytorzy - ale łączy ich umiłowanie autentycznego folkloru. Kierownikiem zespołu jest etnomuzykolog, doktor historii sztuki - Jewhen Jefremow.
Recenzja z Brumu 9/98:
Największe wydawnicze osiągnięcie Koki promującej w Polsce muzykę ukraińską. Zestaw odtworzonych z etnograficzną pasją obrzędowych i liturgicznych pieśni Ukrainy. Uchwycona na gorąco magia muzyki etno. Niesamowite harmonie wokalne łączące korzenny, pogański żywioł z bliskim pieśniom cerkiewnym wzlatującym do nieba sakralnym uduchowieniem. Czyste, surowe piękno. Rewelacja. --- Rafał Księżyk
Olaf Szewczyk (Gazeta Wyborcza):
"(...) Muzyka jest oszałamiająco piękna. Dostarcza nam jednak czegoś więcej niż tylko doznań estetycznych. Swym śpiewem Drewo nie tylko przybliża tradycję Ukrainy, ale i - może to zabrzmi patetycznie, ale tak właśnie jest - wyraża ducha słowiańszczyzny. Ta muzyka coś w nas porusza - coś, co tkwi głęboko, pogrzebane pod stosem narzuconych przez kulturę McDonalda wzorców zachowań, pragnień, wrażliwości. Słuchając śpiewu Drewa, jesteśmy bardziej świadomi swojej tożsamości."
Recenzja z Brumu 9/98:
Największe wydawnicze osiągnięcie Koki promującej w Polsce muzykę ukraińską. Zestaw odtworzonych z etnograficzną pasją obrzędowych i liturgicznych pieśni Ukrainy. Uchwycona na gorąco magia muzyki etno. Niesamowite harmonie wokalne łączące korzenny, pogański żywioł z bliskim pieśniom cerkiewnym wzlatującym do nieba sakralnym uduchowieniem. Czyste, surowe piękno. Rewelacja. --- Rafał Księżyk
Olaf Szewczyk (Gazeta Wyborcza):
"(...) Muzyka jest oszałamiająco piękna. Dostarcza nam jednak czegoś więcej niż tylko doznań estetycznych. Swym śpiewem Drewo nie tylko przybliża tradycję Ukrainy, ale i - może to zabrzmi patetycznie, ale tak właśnie jest - wyraża ducha słowiańszczyzny. Ta muzyka coś w nas porusza - coś, co tkwi głęboko, pogrzebane pod stosem narzuconych przez kulturę McDonalda wzorców zachowań, pragnień, wrażliwości. Słuchając śpiewu Drewa, jesteśmy bardziej świadomi swojej tożsamości."
HAPPY ORTHODOX CHRISTMAS !!!
Drevo at the time: Yevgen Yefremov, Olena Shevchuk, Hanna Koropnichenko, Tetyana Sopilka, Hanna Ohrimchuk, Serhiy Okhrimchuk, Yurij Pastushenko, Nataliya Serbina, Valerij Stupnyts'kyj, Dmytro Polyachok. The Drevo folklore group is an ensemble of researchers and performers of Ukrainian folk music. Exists since 1979 (under the present name — since 1988). Artistic Director of the group — ethnomusicologist Yeugen Yefremov. With its both investigating and performing activities the Drevo has started a new line in a musical culture of Ukraine, having demonstrated traditional rural music of Ukrainians as original, valuable and distinctive artistic phenomenon that does not require any special arrangement. Students, graduates and lecturers of Kyiv National Musical Academy — the participants of the group — were the first in Ukraine to set themselves a complicated goal of deep perceiving, practical adopting and true representation of folk songs, preserving regional stylistic features of the traditions being investigated, and keeping them in the Drevo singing. The active professional field and scientific-research work of the group participans in the areas of Central and Western Polissia, left Bank of the Dnieper region, Eastern Podillia has become the main scientific basis and a source of the Drevo original repertoire.
link in comments
link 1 or link 2.
OdpowiedzUsuń