Lubomyr Melnyk ‎– KMH: Piano Music In The Continuous Mode (2007)


Lubomyr Melnyk to 63 letni kanadyjski kompozytor i pianista pochodzenia ukraińskiego. Kilka lat po tym kiedy Steve Reich skomponował Piano Phase, Melnyk rozpoczął pracę nad unikalnym stylem gry na fortepianie. Nazwał go Continuous Music i polega on na ekstremalnie szybkim graniu nut i całych ich sekwencji o różnym czasie trwania. Arpeggia nakładają się na siebie i interferują tworząc harmonie, a przy niemalże ciągłym pedałowaniu całość mocno rezonuje. Ujmując to w proste słowa: szybkie odgrywanie kombinacji akordów powoduje utrzymanie nieprzerwanego strumienia dźwięków. Lewa i prawa dłoń pozostają od siebie niezależne i niczym dwa różne prądy tworzą piękną rzekę muzyki.

Lubomyr Melnyk poświęcił się bez reszty opanowywaniu Continuous Music,  techniki w której trzymając się nut, należy jednocześnie uwolnić swój umysł i pozwolić ponieść się muzyce. Uważał, że klasyczne wyszkolenie tworzy zbyt wiele barier, za bardzo usztywnia i blokuje muzyka, a jego styl pozwala czerpać przyjemność z grania i sprawia, że pianista zżywa się ze swoim instrumentem. Lata treningu doprowadziły go do stanu, w którym gra staje się dla niego strumieniem świadomości. To dla niego pełna ekstazy medytacja. Dzięki swojej determinacji nie tylko doprowadził ten unikalny styl do perfekcji, ale też zdobył dwa światowe rekordy jako najszybszy pianista (odgrywając każdą dłonią 19,5 nuty na sekundę) i w zagraniu największej ilości nut w godzinę (osiągając wynik 93 650 nut w dokładnie 60 minut). (muzykoteka)


Lubomyr Melnyk (*1948) is a Canadian composer and pianist of Ukrainian origins. During the 1970's he began developing his own unique language for the piano - called Continuous Music - and with it, a stupendous physical and mental technique that is totally unprecedented in the history of the piano. Melnyk, without regard for fame or fortune, has steadfastly devoted his life to the pursuit of pianistic love and excellence, only releasing a few pieces (piano solo or in combination with strings or horns) on vinyl and later on CD-Rs in very small runs.

Lubomyr Melnyk, while finding the contemporary classical music of the time to be far too based on the spectacle, began creating his Continuous Music by rapidly projecting pure chordal sounds (sometime broken) through time, by maintaining a continuous and unbroken stream of tones that build a chain of patterned links, seamless and effervescent, usually with the pedal sustained non-stop. Melnyk has shown a remarkable, almost religious devotion to the piano, always striving to discover new horizons in the physical process of playing the instrument. And as a result, he has carried the art of the piano to unknown and uncharted territories  where the mental and physical activities of the piano blend into a meditative and metaphysical dimension.

Melnyk was undoubtedly inspired by the music of Terry Riley and Steve Reich, who had, in turn, been inspired by the Gamelan music of Bali as many of the Minimalists were. Although his music is generally classified as Minimalism, Melnyk strongly refuses that term preferring to call his music Maximalism, much like Charlemagne Palestine, since the player has to generate so many notes to create these fourth dimensions of sound. (hinterzimmer-records)

4 komentarze:

    Serpent.pl