Mikołaj Trzaska Ircha Clarinet Quartet to instrumentalny zespół, składający się z czterech osobowości, znakomitych muzyków oraz improwizatorów, władających różnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, przez rzadziej spotykany klarnet basowy, na altowym kończąc.
Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, trójmiejski, saksofonista i klarnecista, jedna z centralnych postaci yassowej sceny - współzałożyciel formacji Miłość i Łoskot. Dziś liderem międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in. Bassisters Orchestra czy Shofar - wykonującego muzykę żydowską. Grał z gwiazdami światwego free jazzu - m.in. z Peterem Brötzmannem, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem.
W zespole Ircha towarzyszą mu:
Wacław Zimpel, jeden z największych objawień polskiej sceny jazzowej ostatnich lat, jego polsko-amerykańsko-ukraińska płyta "Four Walls" wg. opiniotwórczego Diapazon.pl uznana została za najważniejszą polską płytę jazzową 2008 roku. Zimpel jest współtwórcą formacji Emergency, The Light.
Paweł Szamburski - lider znakomitej grupy Meritum i autor cyklu imprez "Djazzpora".
Michał Górczyński, który współtworzy zespół Kwartludium specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Dwaj ostatni współtworzą kwartet Cukunft.
Główną ideą grupy jest przedstawienie współczesnego spojrzenia na muzykę żydowską w Polsce, która to od kilku lat jest twórczą inspiracją każdego z muzyków. Celem jest także odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i współczesnym jazzie. Repertuar to magiczne utwory, nieznanych kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski, uzupełnione o utwory własne oraz bogato rozbudowane improwizacje. (serpent)
***
The clarinet quartet is Mikołaj Trzaska on bass clarinet and Bb metal clarinets, Michał Górczyński on Bb and bass clarinets, Paweł Szamburski on Bb and bass clarinets, and Wacław Zimpel on alt, Bb, bass clarinets and tarogato.
The album consists of sixteen improvised pieces, mostly short with a few exceptions. Trzaska has this unique capacity to create situational music, as the miniature soundtrack for a movie scene, much in the same way that you can listen to the music of Evan Lurie. Each piece has a precise character, sometimes fun, sometimes stressful, sometimes sad, sometimes fast and nervous, clearly defined with the first notes, kick-starting the four men to meet on an imaginary stage and start their dialogue.
Like in a good movie scene or theater play, it is all about the interaction of people, communicating, disagreeing, agreeing, chosing sides, building tension, releasing tension. Only a few tracks are long enough for real expansion and the development of a plot, with the title piece a clear winner, beautiful, slow and sad, with one clarinet taking the lead against a background of a warm-toned sonic tapestry. The two other long tracks "Upper Trias Caspian Fugue" and "Dream Analyzer" have the same emotional quality. "Tender Dictator" combines both approaches.
The playing is absolutely superb and the moods shift between the very humane and down-to-earth situational with more compelling sensitive developments.
This is great stuff, by great musicians, but the overall coherence of the approach and musical vision is possibly the album's most discerning quality. (freejazzblog)
. .
OdpowiedzUsuń