Wojciech Karolak – polski muzyk jazzowy, pianista, kompozytor, saksofonista altowy i tenorowy, aranżer, wirtuoz organów Hammonda.Jego żoną jest Maria Czubaszek.
Urodził się w Warszawie jako syn profesora Akademii Sztuk Pięknych Jerzego Karolaka (1907-1984) i Marii zd. Kotschy-Orwid, córki Józefa Orwida.
Kariera muzyczna Wojciecha Karolaka zaczęła się w 1958, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers jako saksofonista. W zespole tym występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. W latach 1959-60 grał na saksofonie w grupie The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego.
W 1961 poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Współpracował także z Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza. Był też aranżerem i kompozytorem Studia M-2 i Big Bandem Polskiego Radia.W 1962 założył The Karolak Trio wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim i wydał pierwszą autorską płytę. W 1963 współpracował z Ptaszynem Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W 1966 wyjechał do Szwecji, gdzie dorabiał, grając w klubach i restauracjach. W 1973 stał się właścicielem organów Hammonda-B3. W latach 1973-1978 współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim w zespole Mainstream.
W latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który został uznany (w ankiecie krytyków "Jazz Forum") za najlepszą płytę jazzową dekady. W 1988 Karolak brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC, grał tam na organach Hammonda. Od lat 90. XX wieku współpracuje regularnie z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrał kilka albumów. Udziela się także w projektach jazzowych Piotra Barona i Zbigniewa Lewandowskiego, w projekcie gospel Magdy Piskorczyk W hołdzie Mahalii Jackson, a także występuje jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.
Eksperymentował również jako kompozytor muzyki filmowej. Jednym z obrazów, do którego pisał muzykę była Konopielka w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, do której napisał m.in. bardzo charakterystyczny motyw, oddający specyfikę barokowej, polifonicznej muzyki organowej. Pisał też muzykę do tekstów żony. W 2007 roku pojawił się w filmie Ryś w roli Boogiewoogiewicza. (wikipedia)
Wojciech (Wojtek) Karolak (born on 28 May 1939 in Warsaw, Poland, where he still lives today) is a notable Hammond B-3 organ player who refers to himself as "an American jazz and rhythm and blues musician, born by mistake in Middle Europe". He has also played saxophone and piano professionally.
In 1958, he started working with the band the 'Jazz Believers' playing alto saxophone. The Jazz Believers consisted of the future top Polish jazz players, among them Andrzej Trzaskowski, Trafica Giant, Krzysztof Komeda (famed for writing music for Roman Polanski’s landmark film Rosemary's Baby), and Jan Ptaszyn Wróblewski. It took a particular level of dedication to play jazz under the Soviet system of the 1950s.
Next, Wojciech Karolak played tenor saxophone in Andrzej Trzaskowski’s The Wreckers. In 1961, Karolak switched from saxophone back to piano. In 1962, he formed his own trio and started recording his own music. This trio become the premier jazz band in Poland and backed most Western/American artists visiting Poland, among them Annie Ross, Ray Charles, and Don Ellis, with whom he recorded. In 1963, he started playing with Ptaszyn Wróblewski’s Polish Jazz Quartet.
In 1964 Karolak (under the name of the Kurylewicz Quintet) recorded an album called Go Right - the first Polish jazz LP ever released.
In 1966, he left Poland for Sweden where he played rock and blues in music clubs in order to, in his own words, "make enough money to buy an apartment and a Hammond B-3", which he eventually bought in 1973. From then on, Karolak spent more time composing and arranging though he did continue to collaborate and perform with others. He cooperated with famed violinist and future Miles Davis alum Michał Urbaniak in Europe and the U.S. While in Western Europe he also played with Red Mitchell, Putte Wickman, Leroy Lowe and others. He then returned to Poland and co-led the group Mainstream and worked as a composer-arranger for the Polish Radio Studio Jazz Orchestra.
In the 1980s he established, with Tomasz Szukalski and Czeslaw Bartkowski, a "superformation": 'Time Killers'. The resulting recording was voted the best Polish jazz record of the decade.
Since the 1990s Karolak has played with the guitarist Jarosław Śmietana (who counts among his fans Pat Metheny), and recorded three records with him. With Piotr Baron and Zbigniew Lewandowski, Karolak has started The High Bred Jazz Trio. He has played in numerous concerts with Leszek Cichoński’s Guitar Workshop and continues to write, arrange, and perform in Poland and abroad.
Polish President Aleksander Kwaśniewski awarded him the Knight's Cross of the Order of Polonia Restituta, Poland's second highest civilian honor after the Order of the White Eagle. (wikipedia)
.
OdpowiedzUsuń