Theoretical Girls - Theoretical Record (1978-1981)


Gitarzysta Glenn Branca (...) przeprowadził się do Nowego Jorku w połowie lat 70., by pracować z teatrem, ale spodobała mu się scena punkowa tworzona przez kluby CBGB i Max’s Kansas City. Połączył siły z klawiszowcem/gitarzystą Jeffreyem Lohnem, tworząc w 1977 roku Theoretical Girls, z przyszłym producentem i dźwiękowcem Sonic Youth Whartonem Tiersem na perkusji i Margaret Dewys na klawiszach. Za życia zespół wypuścił tylko jeden singiel, U.S. Millie/You Got Me (1978), ale niektóre z piosenek Branki zebrane są na Songs 77-79, natomiast utwory Lohna wydano dopiero w 2002 roku na Theoretical Album. Materiał Lohna jest zaskakująco prostolinijny, ale mocny: U.S. Millie to anomalia, z klawiszami jak u Phlipa Glassa albo Terry’ego Rileya i marszowym werblem; nastroszone zbitki Computer Dating bardziej pasują do no wave’owego wizerunku grupy. Nawet TV Song Branki z 1977 roku to czerpiący z Ramones rock zbudowany na skróconych akordach, ale You Got Me, You i Glazened Idols, wszystkie nagrane na żywo w 1978 roku, zawierają dysonujące wzory akordów, zapętlone repetycje, rozbite sygnatury czasowe i energetyczne wybuchy szczękającej gitary. Piętą achillesową grupy był wokal. Ani ten Lohna, ani Branki nie były efektowne, a wycieczki w słowo mówione tego drugiego są ewidentnie artystowskie. W 1978 roku Branca założył trio The Static, z Barbarą Ess i Christine Hahn, żeby zaprezentować więcej swoich piosenek. Ich jedyny singiel Theoretical Record, zawierający My Relationship/Don't Let Me Stop You, również można znaleźć na Songs 77-79; to perfekcyjnie wydestylowany głośny, prymitywny rock z okrutnie rozstrojonymi gitarami. (fragment książki "Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej")


Over the last few years a great deal of attention has been paid to the NYC No Wave scene of the late 70s. There have been books, movies, and quite a few reissues/issues of classic and essential music. Acute Records is proud to have been involved with some essential reissues from the period, such as our first CD, containing Jeffrey Lohn’s contributions to the Theoretical Girls.

Jeffrey Lohn is an artist, composer, writer, teacher and plumber. During the genesis of the No Wave scene, he hosted late night concerts in his Soho loft, where artists like Tim Wright, Laurie Anderson and Nina Canal would gather and perform music. The No Wave scene was filled with artists, non-musicians, improvisers and composers who were being inspired by the energy and aesthetics, if not the sound, of the cresting CB’s punk scene. The raw and aggressive punk of bands like the Dead Boys were of particular interest to Lohn, who wanted to combine his “serious” compositions with the raw energy of punk rock. Finding likeminded people such as Glenn Branca (gtr, bass, vocals), Margaret Dewyss (organ, bass, vocals), and Wharton Tiers (drums, vocals), he formed the Theoretical Girls.

At the time there, were no bands on the New York City scene that better combined the accessibility of Punk, New Wave and plain old Rock and Roll with such avant-garde takes on classical composition and sheer noise. This combination made the Theoretical Girls both a cutting edge assault of noise-rock and an incredibly catchy rock band. Yet external pressures and internal politics thwarted the official public release of their music during their existence, other then a sole self-release 7″ the classic "US Millie/You Got Me," featuring one song each composed by Lohn and Branca.

Acute’s release of "Theoretical Record" collects over an hour of Jeffrey Lohn’s material. Now, for the first time in decades, his songs and sound will get the credit they are due. 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

    Serpent.pl